Nytt golfäventyr ska få unga att stanna längre inom golfen

Svenska Golfförbundet vill få barn och ungdomar att stanna längre inom golfen. Nu lanseras nya ”Golfäventyret” – ett utbildningsmaterial som genom en mängd olika utmaningar ska få barnen att steg för steg träna sig till nya nivåer.

Det nya utbildningsmaterialet Golfäventyret (SISU Idrottsböcker 2014) vänder sig till barn mellan 7 och 12 år. Materialet består av bok och webbplatsen golf.se/golfaventyret och är framtaget med syfte att få fler barn och ungdomar att tycka att det är roligt med golf, att känna att de utvecklas och därmed stannar kvar i sin idrott.

– Vi som idrott måste vara minst lika bra som andra idrotter för att locka barn och ungdomar. Golfäventyret är ett sätt att få dem att känna att de utvecklas och har roligt från början, säger Carl Gustavsson, elitutvecklare på Svenska Golfförbundet och en av författarna till Golfäventyret.

Klara-utmaningar och Göra-utmaningar

Utbildningsmaterialet börjar på 30-banan med korta hål och enkla regler, via 50-banan och 100-banan till spel med handicap på stora banan. På varje bana finns olika Klara-utmaningar och Göra-utmaningar som leder vidare till nya nivåer.

Ett mål kan till exempel vara att klara ett visst slag, eller att spela en bana på ett visst antal slag – en Klara-utmaning. Men att spela tre dagar i rad kan också vara en utmaning – en Göra-utmaning.

– Träningen måste vara meningsfull och intressant på barnens nivå, säger Carl Gustavsson.

Spelarutveckling och tränarutbildning

Webbplatsen golf.se/golfaventyret är tänkt att fungera som en personlig utvecklingsplan för spelaren, men bok och webb vänder sig också till föräldrar och ledare med tips på övningar och lekar.

Golfäventyret är dessutom utgångspunkt för ”Golfens Ledarutbildning 1 - praktik”, som är det första steget i Svenska Golfförbundets ledarutbildning. Utbildningen är uppdelad i en praktisk del där man som ny ledare får bekanta sig med barnens material för att snabbt komma igång med träningen och en fördjupningsdel med fokus på ledarskap. Materialet och ledarutbildningen är ett konkret sätt att få in barnen i golfens utvecklingstrappa.

Fakta om materialet
Titel: Golfäventyret
Webbplats: golf.se/golfaventyret
Författare: Carl Gustavsson, Ulrika Jorsell och John Hellström
Mjukpärm, 150 sidor
Pris: 150 kr inkl moms. Finns att beställa på golfbokhandeln.se

För mer information:
Carl Gustavsson, elitutvecklare på Svenska Golfförbundet och författare till Golfäventyret,
tel 070-544 04 76, carl.gustavsson@golf.se
För recensionsexemplar, vänligen kontakta Hanna Nordh, SISU Idrottsböcker, tel 08-699 62 47, hanna.nordh@sisuidrottsbocker.se

• golf
  • golfträning
  • golfutbildning

OM SISU IDROTTSBÖCKER

Det finns mängder av värdefull erfarenhet och kompetens bland dem som arbetar med idrott, träning, friskvård, hälsa och utbildning i Sverige. Förlaget SISU Idrottsböcker är en del av idrottsrörelsen. Böcker och andra produktioner i vårt sortiment bidrar både till att utveckla elitidrotten och till att förbättra livskvalitet och hälsa hos den breda allmänheten.

info@sisuidrottsbocker.se