Vansinnigt viktiga vägval för Sveriges idrottsföreningar

Allt fler trender i samhället påverkar den traditionella idrottsföreningen. Kartan håller på att ritas om. Nya boken ”Framtidens idrottsförening – Vansinnigt viktiga vägval” (SISU Idrottsböcker 2013) hjälper idrottsföreningar att möta utvecklingen och ta befälet över sin egen framtid.

Hur ställer sig individuell jakt på självförverkligande till idrottens mer kollektiva uppbyggnad? Hur kommer det ideella engagemanget att kanaliseras i framtiden? Nya boken "Framtidens idrottsförening – Vansinnigt viktiga vägval" fungerar som tankeväckare och diskussionsunderlag och syftar till att öka möjligheterna för idrottsrörelsens föreningsliv att fatta medvetna beslut om sin egen framtid.

Genom att aktivt och medvetet bearbeta trender som är starka här och nu och ta fram ett antal strategier för att möta olika tänkbara framtidsscenarier, ökar chansen att vara rätt förberedd för det som inträffar.

– Jag vill uppmana idrottsföreningarna där ute att i än högre utsträckning än hittills sätta framtiden på dagordningen innan de hamnar på någon annans dagordning. Med genomtänkta strategier ökar förutsättningarna att vara förberedd för det som inträffar. Det är alla engagerade medlemmar i föreningslivet som har chansen att påverka sin egen och svensk idrotts framtida förutsättningar, säger Peter Olsen, bokens författare.

Boken är resultatet av en omfattande omvärldsanalys och trendspaning som gjorts inom ramen för idéprojektet Framtidens IF, som var ett initiativ från Riksidrottsförbundets årsmöte 2011. Även om formen är liten och behändig innehåller materialet en rejäl dos med fakta och utmaningar, redo att få en plats på agendan hos Sveriges alla idrottsföreningar.

Några röster om Framtidens idrottsförening – Vansinnigt viktiga vägval

”En makalös bok. Liten, men fylld av dundermaterial, klokskap, pedagogiskt och lättsmält. Tror att detta är bland det bästa jag läst på många år och jag hoppas att ALLA idrottsföreningars styrelser läser den. Imponerad och lite klokare hoppas jag...”

Birgitta Rittner, informationschef Svenska Gymnastikförbundet

"WOW vilket bra material! Enkelt, inspirerande, angeläget, snyggt! Jag känner mig inbjuden i ett viktigt samtal men också uppmanad att ta action, att göra nånting annorlunda, att tänka nytt. Jag upplever mig tagen på allvar som läsare och att det är viktigt att just jag bidrar till att skapa framtidens föreningar. Och det känns både roligt och fullt möjligt."

Anna Lindgren, Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet

Här finns en filmad introduktion till materialet.

Fakta om boken
Titel: Framtidens idrottsförening – Vansinnigt viktiga vägval
Författare: Peter Olsen. Research: Catarina Arfwidsson, Andreas Hagström
Mjukband/spiralbunden, 116 sidor
Pris: 69 kr inkl moms

Om författaren
Peter Olsen är samhälls- och beteendevetare som i rollen som processledare på SISU Idrottsutbildarna på olika sätt jobbar med individers, gruppers och organisationers utveckling. Han har varit verksam på de flesta nivåer inom idrottsrörelsen och har medverkat som författare till ett flertal material som på olika sätt syftar till att utveckla föreningen och dess verksamhet.

För mer information, vänligen kontakta:
Författare Peter Olsen, peter.olsen@sisuidrottsutbildarna.se, tel 08-699 62 54
Hanna Nordh, SISU Idrottsböcker, hanna.nordh@sisuidrottsbocker.se, tel 08-699 62 47

• sisu idrottsutbildarna
  • sisu idrottsböcker
  • föreningsutveckling
  • idrottsföreningar

OM SISU IDROTTSBÖCKER

Det finns mängder av värdefull erfarenhet och kompetens bland dem som arbetar med idrott, träning, friskvård, hälsa och utbildning i Sverige. Förlaget SISU Idrottsböcker är en del av idrottsrörelsen. Böcker och andra produktioner i vårt sortiment bidrar både till att utveckla elitidrotten och till att förbättra livskvalitet och hälsa hos den breda allmänheten.

info@sisuidrottsbocker.se