4 av 10 företag annonserar på osäkra sajter

Sizmeks undersökning visar hur marknadsförare tänker kring varumärkessäkerhet, där hela 38% erkänner att de annonserat på sajter som de visste var skadliga eller osäkra. Studien, som omfattar över 500 beslutsfattare inom marknadsföring i såväl USA som i Europa, visar att endast 61% av företagen har en tredjepartslösning för att skydda sitt varumärke i digitala kampanjer. Undersökningen är den första i en serie om tre rapporter som fokuserar på de utmaningar dagens marknadsförare står inför.

Hinder för att arbeta med varumärkessäkerhet

• Hitta rätt lösning: Marknadsförare kämpar med att leva upp till de mål och riktlinjer som finns uppsatta för att skydda sina varumärken. Hela 64 % tycker det är svårt att hitta och implementera en effektiv lösning och 57 % menar att deras nuvarande lösning är för dyr.
  • Effekt på kampanjer: 64% av respondenterna menar att fokus på varumärkessäkerhet har haft en negativ effekt på hur väl kampanjerna presterar. Nästan tre fjärdedelar (71%) finner det svårt att få tillräcklig räckvidd samtidigt som de ska leverera rätt budskap till rätt person.
  • Integritetsskyddens inverkan: 77% av marknadsförare förutspår att dataskyddsförordningar som Europas GDPR kommer göra det svårare att nå målgrupper med tredjepartsdata. Det betyder att kontextuell målgruppsstyrning blir avgörande för att nå nya målgrupper.

Nya prioriteringar för marknadsförare

• Rätt samarbetspartner: 63% av respondenterna erkänner att det digitala medielandskapet har blivit för komplext och det är tydligt att marknadsförare letar efter mer effektiva och transparenta relationer med Adtech-leverantörer.
    • 64% prioriterar att minska antalet leverantörer i sin leverantörskedja.
    • 76% prioriterar att se ökad transparens från leverantörernas annonslager.
    • 63% håller med om att inlåsta plattformar, som Google och Facebook, inte erbjuder tillräcklig transparens.
  • Ansvarsfördelning: 38% av marknadsförarna menar att ansvaret bör ligga hos varumärket, medan 24% anser att det huvudsakliga ansvaret bör ligga hos DSP:er och andra Adtech-företag.
  • Investera i varumärkessäkerhet: 80% av marknadsförarna säger att kontextuell målgruppsstyrning i kampanjer är högt prioriterat under det kommandet året. En majoritet av de tillfrågade satsar även på att förbättra sin kontextuella målgruppsstyrning under samma period.

“Det digitala medielandskapet är både komplext och fragmenterat, så det är inte förvånande att marknadsförare prioriterar ökad effektivitet och transparens från sina partners” säger Hardeep Bindra, VP Product Management, Real-Time Decisioning Services på Sizmek. ”Resultaten från undersökningen bekräftar den feedback vi fått från våra kunder om deras vilja att förenkla leverantörskedjan och utmaningarna de möter inom varumärkessäkerhet. Resultaten validerar därför vår strategi om att erbjuda full transparens och full kontroll. Genom våra system ger vi marknadsförare insikt i hela processen och de verktyg som behövs för att kunna agera.”

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes av analysföretaget Qualtrics som intervjuade 522 respondenter under våren 2018. Respondenterna var marknadsförare och annonsörer med möjlighet att påverka annons- och marknadsföringsbudgeten.