Engelsmännen tippar på Tyskland i fotbolls-EM

Nästan halva Storbritanniens befolkning tippar att Tyskland kommer att vinna fotbolls-EM i år. Detta motsvarar att två gånger så många engelsmän tror mer på Tyskland än sina landsmän när de spår vilket landslag som kommer att ta hem segern under fotbolls-EM i år. Det visar en ny studie från Rocket Fuel som tittat på konsumentbeteende och medievanor online inför fotbolls-EM 2016.

Trots att det engelska landslagets stjärnor Dele Alli, Harry Kane och Jamie Vardy höjer förväntningarna på det engelska landslaget inför fotbolls-EM, tror endast 23 procent av befolkningen i Storbritannien att England kommer att vinna turneringen.

Storbritannien har sämst självförtroende i jämförelse med alla andra större europeiska länderna som deltar i fotbolls-EM. Detta kan jämföras med Tyskland där hela 70 procent av befolkningen är övertygad om att det egna landslaget kommer att vinna.

Hur självsäkra är de europeiska länderna inför fotbolls-EM?

Landslag Procentandel som tror att deras landslag kan vinna turneringen
Tyskland 70%
Spanien 54%
Italien 41%
Frankrike 40%
England 23%

Fotbolls-EM 2016 slår igenom i de digitala kanalerna

Redan i dag följer 51 procent av alla européer dagligen fotbolls-EM i de digitala kanalerna. Intresset för EM kommer fortsatt att öka allteftersom vi närmar oss slutspelen och studien visar att 67 procent av alla européer kommer att följa gruppspelen. 82 procent kommer att följa kvartsfinalerna och 90 procent respektive 93 procent kommer att följa semifinalerna och finalen.

– Även om britter inte känner någon tilltro till att England kommer att ta hem segern så kommer årets fotbolls-EM att bli det stora sportevenemanget som kommer att explodera online. Hälften av alla fans kommer att följa turneringen i olika digitala kanaler och kommer att växla mellan att följa matcherna i mobilen, via surfplattan, datorn eller TV:n. Att förstå konsumtionsmönster och att förstå vad Europa tittar på och när är avgörande för alla som arbetar med digital marknadsföring, säger Magnus Johansson, Nordenchef Rocket Fuel.

Digitala medier kommer att få ökat inflytande under fotbolls-EM

Studien visar att hälften av alla fans planerar att använda digitala medier mer i år i jämförelse med tidigare år. Hela 57 procent av alla fans kommer kunna se fotbollsturneringen och relaterade sändningar, oavsett var de befinner sig.

Användandet av olika enheter kommer att öka under fotbolls-EM enligt följande:

• 66 procent kommer att titta mer på traditionell TV
  • 41 procent kommer öka användningen av datorer
  • 37 procent kommer öka användningen av mobilen
  • 27 procent kommer öka användningen av surfplattan

Att följa fotbolls-EM online är populärt men studien visar att det då främst inte handlar om att titta live utan mer om att ta igen de matcher som man eventuellt har missat. Studien visar att hälften (51 procent) av alla tillfrågade européer planerar att titta på video online för att ta igen de matcher eller annat relevant innehåll de har missat.

Studien utfördes i Storbritannien, Tyskland, Spanien, Italien och Frankrike under första kvartalet 2016 och hade 1 500 respondenter.

• Fotboll

• analys