Rocket Fuel sätter ny standard för rapportering av digitala marknadsföringskampanjer

Rocket Fuel (NASDAQ: FUEL), ledande plattform för programmatiska annonsköp, uppmanar till transparens vid rapportering och analys av programmatisk annonsering. Företagets program, Model Audience Placement Performance (MAPP), skapad för att öka transparensen i annonskampanjer inom fyra områden: model learning och målgrupp samt annonsers placering och prestanda. Programmet ger marknadsförare en bra bild av Rocket Fuels Moment Scoring -teknik och kampanjers genomslag.

­ Vårt erbjudande är omfattande och ger våra kunder, i jämförelse med andra leverantörer av programmatisk annonsering, en mycket djupare kunskap om kampanjen. Vi vill sätta en standard som alla leverantörer kan leva upp till och vi tror att MAPP gör just detta, säger Dominic Trigg, SVP EMEA & Emerging Markets, Rocket Fuel.

– Transparens, annonseringsbedrägeri, och viewability diskuteras mycket just nu och aktörer inom programmatisk annonsering, både annonsörer och publicister måste agera. Vi är glada att Rocket Fuel är proaktiva i frågan, och andra i branschen borde följa efter. Initiativ som Rocket Fuel presenterar är nödvändiga för att den programmatiska annonseringsmarknaden skall kunna växa, säger Seth Ulinski, Senior Analytiker, Technology Business Research, Inc. (TBR).

MAPP består av följande:

Model Transparency: Annonsörer kan se hur moment scoring fungerar i realtid. Resultaten i rapporten baseras på Rocket Fuels artificiella intelligens och ger annonsörer information så att de kan anpassa och förbättrar kampanjens genomslag och CPA:n från dag till dag. Allteftersom kampanjen är igång kan annonsörerna se hur den artificiella intelligensen lär sig vilka attribut som påverkar kampanjen som bäst, exempelvis lär den sig när CPA:n går ner.

Audience Transparency: Annonsörer kan se hur olika målgrupper agerar jämfört med kampanjens målsättningar sett utifrån; hur kampanjen når ut, att annonsen når riktiga personer och vilka enheter som används.

Rocket Fuel kan tillhandahålla två olika målgruppsrapporter:

• Audience Insight tittar på beteende enligt demografi. Förutom egen data erbjuder Rocket Fuel demografirapporter från tredjeparts leverantörer så som Nielsen och comScore.
  • Cross Device visar antalet visningar och konverteringar över olika enheter så som mobil, dator och läsplattan i ett interaktivt venndiagram. Konverteringsmatrixen visar fördelarna med att optimera annonskampanjerna med hjälp av Rocket Fuels cross device teknik genom att visa hur användare beter sig över olika enheter och vilka enheter som leder till konvertering.

Placement Transparency. Annonsörer kan se var kampanjen har placerats och till vilken kostnad. De får en detaljerat lista över sidor där annonsen visats samt får kunskap om kampanjens genomslag:

●Rapport över vilka sidor som annonsen visats finns tillgänglig för alla DSP-kunder globalt.

●En finansiell rapport ger alla DSP-kunder komplett tillgång till kampanjens kostnadsbild, inklusive kostnad för medieköp, kostnaden för inköp av data från tredje part och Rocket Fuels priser för den tekniska plattformen.

●En ny viewability rapport finns tillgänglig för kunder vill sätta mål för viewability CPM.

Traffic Scanner rapporten visar att det är riktiga användare som klickar på annonsen.

Performance Transparency. Annonsörer kan i realtid se hur kampanjen fortlöper i jämförelse med de målsättningar som är satta. Analysen ger även detaljerad information om kampanjens konverteringsgrad. Allt detta visualiseras med enkla och användarvänliga dashboards. Annonsörer kan anpassa rapporter utifrån miljoner olika konfigureringar genom en detaljerad vy i programmet.

• Webbtjänster

• programmatisk annonsering
  • online
  • webb
  • digital marknadsföring
  • digital annonsering
  • analys

Om Rocket Fuel

Den ledande plattformen för programmatiska annonsinköp, Rocket Fuel (NASDAQ: FUEL) tillhandahåller av en SaaS-baserad Data Management Plattform (DMP) och en Demand Side Platform (DSP) samt managed services som tillsammans optimerar annonsers prestanda och genomslag i olika kanaler och enheter.

Genom att kombinera Rocket Fuels AI-teknik som utnyttjar möjligheterna med big data kan Rocket Fuels Moment Scoring i realtid beräkna varje annons sannolikhet till genomslag. Moment Scoring är större än direkmarknadsföring genom att realtid beräkna annonsers inflytande baserad på moment eller ögonblick, vilket resulterar i en mycket mer effektiv utnyttjande av marknadsföringsbudgeten.

Bland Rocket Fuels kunder finns 96 av topp 100 Ad Age-företagen, tre av fem trading desks. De är partner med några av världens ledande CRM företag och systemintegratörer.

Rocket Fuel har 20 kontor runt om i världen och huvudkontor i Redwood City, Kalifornien.

www.rocketfuel.com