Vadslagning online mer impulsstyrt än någonsin visar ny statistik

En ny undersökning från Rocket Fuel visar hur aktiva användare av vadslagningsspel på internet reagerar på annonsering. Hela 95 procent av de européer som spelar på bettingsajter, skulle byta tjänst om de fick ett bättre erbjudande.

Undersökningen visar att spelindustrin är mycket hårt konkurrensutsatt och att användare av bettingsajter hellre nappar på ett erbjudande än att vara lojal med varumärket. Fransmännen är den grupp bland europeiska spelare som är mest lojala, med 1,7 konton per spelare medan tyska spelare snittar cirka tre konton per spelare. En slutsats från resultaten att det är svårare än någonsin för varumärket att differentiera sig mot nya kunder.

Två tredjedelar (62 procent) av alla vadslagningar online i Europa är impulsiva och oplanerade. Tyskarna visar sig vara de mest spontana spelarna med 68 procent spontant genomförda vad.

Hälften av alla respondenter meddelar att de satsar större summor vid viktiga spel, 44 procent säger att större event motiverar dem att spela på sporter som de vanligtvis inte skulle spela på. Stora sportevent så som OS och Europamästerskapen i fotboll är därför viktiga för spelföretag, och skapar både engagemang och ger intäkter.

Det är i denna konkurrensutsatta och spontana, datadrivna miljö som reklam för onlinespel blir viktigt – framförallt idag när artificiell intelligens används för att förutspå det oväntade för att driva och optimera reklamkampanjer. Undersökningen visar att reklam motiverar nya användare att komma ihåg att spela då hälften av alla tillfrågade börjat spela till följd av en annons online.

Med hjälp av artificiell intelligens kan företag välja de bästa kanalerna för att nå sina kunder i realtid. Undersökningen visar att visningar på datorn leder till flest konverteringar (69 procent) medan en tredjedel av alla konverteringar är mobila konverteringar.

– Onlinespel vet att attraktiva vad lockar spelarnas impulser och genom att förstå dessa impulser kan vi följa spelarens beteende på nätet. Spelarna ändrar sig ständigt och använder olika enheter beroende på vilken sport de spelar om. AI ger marknadsföraren möjligheten att lära sig och nå användare vid exakt rätt tidpunkt och förbättrar därmed upplevelsen säger David Gosen, SVP and Managing Director, International at Rocket Fuel.

Undersökningen kombinerar statistik från Rocket Fuels plattform för programmatisk annonsering och undersökningsföretaget Qualtrics data från 1 530 aktiva spelare i Italien, Tyskland, Storbritannien och Frankrike under en månad under 2016.

• black friday
  • betting