Boka din julresa med SJ redan nu - och spara pengar

Jul- och nyår är, tillsammans med påsk och allhelgonahelgen, de största reshelgerna med inrikeståg. För att vara säker på en plats ombord är det därför klokt att vara ute i god tid. Dessutom blir resan med SJ billigare ju tidigare man bokar.

Det är tre månader kvar till julafton, men redan nu är det hög tid att börja tänka på julresan till släkt och vänner.

- Under jul- och nyårshelgen sätter vi in extra kapacitet, men trycket på biljetter är så stort att de som väntar för länge kan få svårt att hitta biljetter, säger Ulf Wallin, presschef på SJ.

Vill du vara säker på en plats ombord bör du alltså boka snart.

Populärast är avgångarna med X 2000 från Stockholm, både söderut och norrut, främst dagarna före och efter julafton.

- Julafton i år är på en onsdag och många passar säkert på att ta ledigt några dagar för att få en lång julledighet. Det medför ett mera utspritt resande, men det kan ändå bli svårt att hitta biljetter om man är sent ute, säger Ulf Wallin.

90 dagar före resan släpps de billigaste biljetterna, men bokningen brukar normalt ta fart först 40-50 dagar före den aktuella resdagen.

I år räknar SJ med att antalet resenärer kommer att vara cirka 20 procent fler under tisdag till fredag i julveckan jämfört med en normal vecka. Sammanlagt kommer omkring en miljon resenärer att åka med SJs tåg mellan den 21 och 31 december.

SJs Presstjänst: 010-751 51 84

Varje dag reser närmare 110 000 resenärer med SJs tåg från cirka 220 stationer mellan Storlien och Berlin. 2007 omsatte SJ 8,3 miljarder kronor. 4 000 SJare arbetar för att tågresan ska vara enkel, bekväm och trygg. SJs eltåg är märkta med Bra Miljöval - de uppfyller världens tuffaste miljökrav. Frekventa resenärer samlar förmåner och poäng som medlemmar i SJ Prio.

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Jernhusens huvudkontor växel

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.