SJ vinner marknadsandelar

Resandet med tåg fortsätter att öka och konkurrenterna flyg och buss tappar marknadsandelar. Under delårsperioden ökade resandet med SJ 10 procent jämfört med samma period föregående år och resultatet blev 282 (397) MSEK. Det alltjämt höga bensinpriset tycks leda till att många fortsätter att föredra tåget framför bilen. Inrikesflyget som har haft en stark period föregående år är nu inne i en svag utvecklingsfas. Tillströmningen till tåget kan noteras på i stort sett alla sträckor och det är främst försäljningen av enkelbiljetter som har ökat. – Det är en mycket positiv utveckling, inte minst med tanke på tågets enorma miljöfördelar. Vi räknar med att ökningen fortsätter och kommer att introducera ännu fler erbjudanden för våra resenärer, säger Jan Forsberg, vd för SJ. De upprustade X 2000-tågen har försetts med signalförstärkare som gör det möjligt att ringa med mobiltelefon ombord. Internet ombord har funnits på de upprustade X 2000-tågen i nästan ett år. Hittills har tjänsten varit en stor framgång och haft 200 000 användare sedan starten. Nu förses även de dubbeldäckade tågen med Internet ombord. Under perioden 1 november 2006 till 31 januari 2007 kommer tjänsten att vara gratis, ett ”prova-på-erbjudande”. Under det tredje kvartalet var det också trafikstart för Upptåget, som SJ kör på uppdrag av Upplands lokaltrafik. Trafiken går mellan Tierp och Upplands Väsby och är ett av fyra avtal som SJ vunnit eller fått förlängda under 2006. Framöver kommer SJ att utöka sitt samarbete med Nöjes- och Idrottssverige och introducera en mer flexibel prissättning och förenklad bokning. Dessutom kommer SJ genom sitt dotterbolag SJ Event att erbjuda ännu fler specialtåg till större events runt om i landet, som till exempel Vasaloppståg, Sweden Rock-tåg, Gothia cup-tåg och tåg till Stockholm Marathon. SJs Presstjänst 08-762 44 55 Varje dag reser närmare 100 000 resenärer med SJs tåg till runt 350 destinationer, från Malmö i söder till Storlien i norr. 2005 omsatte SJ AB 5,7 miljarder kronor. 3 300 SJare arbetar för att tågresan ska vara enkel, bekväm och trygg. SJs eltåg är märkta med Bra Miljöval – de uppfyller världens tuffaste miljökrav.

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Jernhusens huvudkontor växel

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.