Migrationseran – En ny ekonomi

Industrialismen – IT eran – Integrationseran, farliga möjligheter

Jag och många med mig är, naturligtvis, för unga för att kommentera hur det var under industrialismen i Sverige eller övriga delar av världen. Jag är däremot inte för ung för att minnas IT-erans intåg, konsekvenser och möjligheter i Sverige och världen. Vi som arbetade i branschen och många andra kallade IT-utvecklingen under sent 1990 tal och tidigt 2000 tal för ”den nya ekonomin”. Det var många, framförallt 40-talister, som ansåg att IT var en bubbla, utan värde. Jag var ung när jag arbetade i IT branschen men de fick mig till slut, 40-talisterna. De fick mig att tro att det inte fanns ett värde och att det bara var en bubbla som skulle spricka. Problemet är att när vi var tillräckligt många som var övertygade om problemet så blir det ett problem och bubblan sprack. Jag och många andra befann oss i ett vacuum, utan arbete, utan arbetstillfällen eller möjligheter.

Integrations/migrationseran – En ny ekonomi?

Jag är inte ekonom, jag är inte ingenjör, det är möjligt, kanske också troligt, att jag har fel men jag har en tro, en övertygelse, en tes: – En ekonomi är inte baserad på tillgången av pengar, ekonomin är baserad på att man aktivt är delaktig i att skapa ett behov och möjligheter.

Vi kan välja att se flyktingar, människor som ett problem, något kostsamt, något vi är rädda för. Kan vi likna detta vid rädslan vi hade 1997, att datorer skulle kunna göra alla arbeten inom ett par år, att vi människor inte skulle behövas?STOPPA UTVECKLINGEN! Det här känns obehagligt.

– Jag skulle aldrig vilja köpa en tröja på internet, den vill man ju prova. Idag, snart 20 år senare är det inget konstigt att vi köper de flesta av våra kläder online.

Datorerna ersatte inte oss, datorerna skapade nya möjligheter, det blev en ny ekonomi eftersom det resulterade i nya behov! Inte behov av att köpa en tröja på internet utan ett behov av nya arbetstillfällen, nya utbildningar, nya möjligheter. Då omsätts pengar och det skapas en ny ekonomi.

Våra barns framtid

Kan vi med detta i åtanke försöka se möjligheterna i att vi får flyktingar till Sverige. Det är kanske så att vi har ett behov, inte ett behov av att få flyktingar till Sverige, utan ett behov av en ny ekonomi? Där det krävs nya utbildningar och nya yrken vi inte känner till idag. Om du för 25 år sedan höll ett nyfött barn i din famn och någon sa till dig att du höll en framtida .NET programmerare i famnen, då hade du nog undrat. Vad är en .NET programmerare för något? Det hade varit omöjligt att svara på eftersom .NET inte fanns för 25 år sedan.

Skulle vi då kunna föreställa oss att vårt nyfödda barn idag är en framtida Migranom eller Migralog? Yrken som inte finns eller är uppfunna än! Yrken som arbetar med att minska avstånd i språk, religioner och kulturer. De kanske till och med utbildar Migranomer eller Migraloger.

Det vi väljer att se som ett problem eller som något kostsamt idag är alltså kanske det ditt barn kommer att arbeta med och försörja sig på i framtiden. Visst är det skrämmande! STOPPA UTVECKLINGEN!