Åk på jobbsafari och hitta ditt drömjobb

Pressmeddelande   •   Sep 18, 2018 15:35 CEST

Åk på jobbsafari och hitta ditt drömjobb

Sjöbo kommun arrangerar Möjligheternas dag - ett arbetsmarknadsevent från morgon till sen kväll för studerande och arbetssökande. Möjligheternas dag riktar sig till elever årskurs 9, gymnasielever i årskurs 2, nyanlända och alla vuxna med arbetssökande- eller utbildningstankar.

Under dagen arrangeras bussturer till olika arbetsplatser i Sjöbo kommun. Bussturerna är indelade i olika yrkesområde. På sjobo.se finns rubriken Möjligheternas dag. Där går det att välja vilken busstur man vill åka. Med jobbsafari kan vi praktiskt visa mångfalden av yrken det finns i Sjöbo.

Första safarituren är vikt för eleverna i årskurs 9. Syftet är att eleverna, på de företag/verksamheter de besöker, ska få en upplevelse utöver det vanliga. Möjligheternas dag ska var en inspiration inför gymnasie- och yrkesval utifrån möjligheterna i olika branscher.

Varje företagare berättar om yrken och möjligheter på sitt företag och i sin bransch. Eleverna får information, möjlighet till kort rundvandring och att ställa frågor under ca 20-30 minuter. Tidsomfattning från start till mål är ca 90-100 minuter med maximalt tre besök per buss-safari.

Utöver jobbsafarin anordnas en mötesplats där utbildningsamordnare, företag, branschorganisationer, arbetsförmedlingen med flera finns att träffa.

– Kompetensförsörjning blir en allt mer angelägen fråga för näringslivet. För att hålla jämna steg behövs ny arbetskraft och kompetens, men jakten på den är svår. Att hitta bra medarbetare är den utmaning som många företag rankar som tuffast i sitt arbete under kommande år. Därför är behovet av att arrangera en arbetsmarknadsdag i Sjöbo stort och efterfrågat, säger Kristina Petersson, Sjöbo Utbildningscentrum.

Möjligheternas dag hålls den 9 oktober. Arrangör är Sjöbo Utbildningscentrum.

Läs mer om Möjligheternas dag på sjobo.se

Kontakt:

Kristina Petersson, Utbildningschef Sjöbo kommun