"Se - här bor jag" i Harlösa och Sjöbo -kulturprojekt med elever och konstnärer

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2016 10:47 CET

Under 2016 har kulturföreningen ARNA arbetat med temat "Se - här bor jag" i Harlösa och Sjöbo i ett stort konstprojekt.

Med konstens hjälp har temat arbetat för att vi ska uppleva den fantastiska naturen vi har i vår närmiljö med nyfikenhet, och öppna våra sinnen, så att viockså bryr ossom dess framtid. Projektet har involverat sex internationella konstnärer och 300 elever på en rad skolor i Harlösa och Sjöbo.

Sammanlagt 400 kulturarbetare sökte till ARNA för att delta. Under året har kulturprojektet innehållit en rad publika arrangemang som nu avrundas genom en mindre vandringsutställning under veckorna före och efter julhelgerna som då besöker bl.a skolor i Sjöbo kommun.

Projektet som är ett samarbete mellan föreningen ARNA i Fågelriket, Sjöbo kommun och Eslövs kommun har fått stöd från Kultur Skåne.

– Inom projektet 'The spaces between' har temat varit att öppna sinnena för allt det vi upplever när vi rör oss i naturen, det sköna, det farliga och det omvälvande, vilket lett till stor kreativitet hos barnen i årskurs 4. Vi är glada över att våra barn har fått arbeta med såväl influenser utifrån i form av konstnärerna från Italien, Chile och Kanada, samt med vår egen vackra närmiljö, säger Paula Brante, ungdomsutvecklare, Sjöbo kommun.

Utställningen visas på följande skolor, måndag-torsdag.

Vecka 49 Lövestad skola

Vecka 50 Storkskolan