Pressmeddelande -

Ulf Wagner jurymedlem i en av världens största mattävlingar, ”Prix Cullinare de Taittinger”

Nu på måndag den 25 november åker Ulf Wagner till Paris och ”Prix Cullinare de Taittinger” som en av jurymedlemmarna i en av världens största mattävlingar efter Bocuse d'Or. ”Prix Cullinare de Taittinger” grundades 1967 av Pierre Taittinger och bland vinnarna under årens lopp kan märkas Guy Legay, Joel Robuchon, Michel Roth, Bernard Leprince och många andra.

Ordförande i den internationella juryn är Emmanuel Renaut från 3 stjärniga ”Flocons de sel i Megeve, Frankrike. I juryn utöver Ulf Wagner från Sjömagasinet, Göteborg finns bl.a. Gilles Goujon från 3 stjärniga L'Auberge du Vieux Puits i Languedoc.

Inför 2014 finns funderingar på att arrangera en uttagstävling för ”Prix Cullinare de Taittinger” i Skandinavien, dock finns ännu ej något beslutat. Under har året det varit regionfinaler i Japan, Holland, Schweiz, Belgien samt Frankrike och finalisterna 2013 är:

Bertrand Millar - Château Cordeillan Bages - Pauillac France (Final in La Rochelle)
Baba Hiroyoshi - Les Crayères - Reims France (Final in Paris)
Pascal Marcin - Hotel Dolce - Bruxelles Belgium
Benoit Tannieres - Le Gastro - Lausanne Switzerland
Emiel Kwekkeboom - Rive Amstel Hotel - Amsterdam The Netherlands
Hideki KAMATA - Imperial Hotel - Tokyo Japan

Ulf Wagner deltar som domare för andra året och säger i en kommentar

”När jag fick frågan förra året att delta i Juryn blev jag väldigt stolt att få vara med som enda domare utanför Frankrike. För någon månad sedan kom frågan igen, känner det som en stor förmån att få vara med i årets jury tillsammans med alla dessa stora giganter från den Franska Gastronomin, de flesta andra jurymedlemmarna har tre stjärnor i Guiden. Vad som lockar tävlingsleden att använda mig som ledamot i juryn är kanske mitt intresse för mat och vin i kombination.

Nu blir det två dagas juryarbete i Paris för att utse årets vinnare av ”Prix Cullinare de Taittinger”. Det är roligt och följa dessa unga kockar i sin strävan att laga den perfekta rätten.”

• Alkoholhaltiga drycker

• ulf wagner
  • prix cullinare de taittinger
  • mattävling
  • sjömagasinet

För ytterligare frågor och kommentarer, kontakta Ulf Wagner på telefon 070-620 22 23, 031-775 59 20.

Sjömagasinet är öppet måndag – fredag, kl 11.30 – 14.00 samt måndag – lördag kl 18.00 – 22.00.

Ulf Wagner är en hängiven missionär för den totala matupplevelsen och missionerar gärna för måltidens treenighet; maten, drycken och den heliga andan, alltså atmosfären kring måltiden. Han är också ensam om att både ha förvärvat en stjärna i Guide Michelin och vunnit mästerskap (Sopexa) för Svenska sommelierer i franska viner och spritdrycker, året efter - 1997 kom Ulf Wagner på 7:e plats i Vin VM (Sopexa world Championship). 1988 erhöll Ulf Wagner sin första stjärna i Guide Michelin för The Place, 2004 erhöll Basement Restaurant & Bar en stjärna och nu senast i mars 2013 för Sjömagasinet. November 2011 tilldelades Ulf Wagner ”Årets Werner 2011” Under december 2011 utsåg Dagens Industri Sjömagasinet till Årets Affärskrog 2011. Sedan nyöppningen 1 april 2011 har mer än 152 000 gäster serverats på Sjömagasinet.

Jonas Marting

Presskontakt VD Marknad 0702-97 06 00