Ulf Wagner släpper sitt eget vin, Bellingham Chenin Blanc By Ulf Wagner

Tillsammans med Niel Groenewald, vinmakare på Bellingham har Ulf Wagner tagit fram en egen Chenin Blanc.

Ulf Wagner besöker Sydafrika relativt ofta och i samband med ett av dessa besök besöktes Bellingham och tillsammans med Niel Groenewald provades en hel del Chenin Blanc från olika vingårdslägen och idén föddes att göra en Chenin Blanc med Ulf Wagners stil.

Vinet kommer inom kort att finnas i beställningssortiment hos Systembolaget med artikelnummer 72974

Vinet presenterades idag fredag 6 september i samband med att Restaurang Sjömagasinet deltar i ”Taste of Stockholm” http://tasteofstockholm.nu/about-taste-of-stockholm/

Redan 2003/2004 gjorde Ulf Wagner egna viner, då under namnet ”Wagners Val” och uppskattades mycket av den svenska vinkonsumenten, det vita vinet av druvan Viognier såldes även på Systembolaget.

I serien BY ULF WAGNER presenterar Ulf Wagner högklassiska produkter sin lyfter mat och dryck till både vardag och fest. I serien finns idag, vinglas, vinkaraffer, olivolja, espressokaffe och nu även ett vin.

I en kommentar säger Ulf Wagner

”jag har under många år känt Niel Groenewald och vi kan varandras tankar om vin relativt väl och när vi stod där i februari i år och provade Chenin Blanc från olika vingårdslägen blev vår diskussion till detta vin och då var inte steget så långt att jag ville kunna servera vinet på Sjömagasinet – vi serverar mycket skaldjur hos oss och vinet är perfekt för bl.a. skaldjur."

• Alkoholhaltiga drycker

För ytterligare frågor och kommentarer, kontakta Ulf Wagner på telefon 070-620 22 23, 031-775 59 20.

Sjömagasinet är öppet måndag – fredag, kl 11.30 – 14.00 samt måndag – lördag kl 18.00 – 22.00.

Ulf Wagner är en hängiven missionär för den totala matupplevelsen och missionerar gärna för måltidens treenighet; maten, drycken och den heliga andan, alltså atmosfären kring måltiden. Han är också ensam om att både ha förvärvat en stjärna i Guide Michelin och vunnit mästerskap (Sopexa) för Svenska sommelierer i franska viner och spritdrycker, året efter - 1997 kom Ulf Wagner på 7:e plats i Vin VM (Sopexa world Championship). 1988 erhöll Ulf Wagner sin första stjärna i Guide Michelin för The Place, 2004 erhöll Basement Restaurant & Bar en stjärna och nu senast i mars 2013 för Sjömagasinet. November 2011 tilldelades Ulf Wagner ”Årets Werner 2011” Under december 2011 utsåg Dagens Industri Sjömagasinet till Årets Affärskrog 2011. Sedan nyöppningen 1 april 2011 har mer än 142 000 gäster serverats på Sjömagasinet.

Jonas Marting

Presskontakt VD Marknad 0702-97 06 00