​Frivilliga från RS Dalarö nomineras till Årets Sjöräddare

Varje år utser Sjöräddningssällskapet Årets Sjöräddare, en räddningsinsats som sticker ut lite extra. Av förra årets 1275 sjöräddningsuppdrag har fem insatser nominerats som särskilt föredömliga. En av dem ägde rum på land när sjöräddare från RS Dalarö medverkade till att en kvinnas liv kunde räddas.

Utmärkelsen Årets Sjöräddare är ett sätt att hylla frivilligheten, som har varit Sjöräddningssällskapets grundstomme ända sedan starten 1907. Sjöräddningssällskapets 2 300 frivilliga sjöräddare har jour dygnet runt, året om. De ställer upp med sin tid för att alla som vistas utmed vår långa kust och i våra stora sjöar ska känna sig trygga. De frivilliga sjöräddarna medverkar i över 80 procent av all sjöräddning i Sverige, helt utan statliga bidrag. Ibland handlar insatserna om att rädda liv och bistå även på land. Som i fallet på Ornö, en ö i Stockholms skärgård som bara nås med bilfärja, i mitten av maj förra året. Då fick RS Dalarö ett larm om en kvinna med andnöd. En av stationens båtar begav sig för att hämta ambulanspersonal vid en brygga i närheten, medan en annan körde mot Ornö för att utföra förberedande akutvård. Väl framme fann sjöräddarna Tony Buss och Per-Åke Blomgren en svårt medtagen äldre kvinna, knappt vid medvetande. Hon hade segnat ihop under en promenad med familjen och sjöräddarna började utföra första hjälpen.

– Eftersom vi inte fick någon riktig kontakt med henne förstod vi att läget var mycket allvarligt. Hennes kropp svarade inte på det vi gjorde, säger Per-Åke Blomgren.

När ambulanssjukvårdarna anslöt konstaterade de att läget var allvarligt och tillkallade helikopter för snabb transport till sjukhus. Då förvärrades situationen ytterligare: kvinnans hjärta stannade och sjukvårdare och sjöräddare kämpade tillsammans för att rädda kvinnans liv. Samtidigt visade det sig att helikoptern inte kunde hitta någonstans i närheten att landa, utan kvinnan måste med gemensamma krafter och en båtvagn transporteras ungefär 300 meter bort till en äng.

Läkare kunde senare konstatera att kvinnan fått två proppar i lungorna, men tack vare bland annat sjöräddarnas snabba och korrekta insatser kunde hennes liv räddas. Trots att kvinnan var livlös i 45 sekunder klarade hon sig utan men. Dock resulterade Per-Åke Blomgrens resoluta kompressioner under hjärt- och lungräddningen i ett brutet revben.

– Jag ber om ursäkt för det, men efteråt sa läkaren att man inte har gjort rätt om det inte har ”gått” åtminstone något revben, säger han.

Totalt deltog 26 frivilliga sjöräddare från sex stationer vid de nominerade insatserna, som räddade flera människoliv. Vinnarna av Årets Sjöräddare koras på båtmässan Allt för sjön i Stockholm fredag den 1 mars. Önskas intervjuer med de medverkande sjöräddarna, ring stationen RS Dalarö direkt, telefon 031-761 42 18 eller kontakta vår pressjour, telefon 031-761 40 01.

Sjöräddningssällskapet är en ideell förening som räddar liv till sjöss, helt utan statligt stöd. Vi är 2 300 frivilliga sjöräddare längs den svenska kusten och i de största insjöarna, beredda att rycka ut i alla väder, under årets alla dagar. Vi arbetar även med att förebygga olyckor till sjöss samt att sprida information och kunskap om sjösäkerhet.