Ny Rescuerunner till stationen i Vadstena och Motala

Ny Rescuerunner till stationen i Vadstena och Motala

Sjöräddningssällskapets räddningsstation Vadstena/Motala har tagit emot en ny Rescuerunner. Det är en specialutvecklad vattenskoter för sjöräddning.
–
Nu blir vi ännu mer flexibla vid uppdrag i andra sjöar än Vättern, säger Håkan Andersson, stationsansvarig på RS Vadstena/Motala.

Den nya skotern är den 63:e Rescuerunnern som byggts för Sjöräddningssällskapet. Liksom alla andra båtar som organisationen använder är den skänkt av privatpersoner eller företag. I det här fallet är det ett testamente som ligger bakom gåvan. Rescuerunnern har därför fått namn efter den man som testamenterade, Allan Öhman.

Sjöräddningssällskapet finns idag främst vid kusten och i de stora insjöarna, men har som strategi att satsa mer på mindre insjöar. De flesta dödsolyckor med fritidsbåt eller andra drunkningsolyckor inträffar i denna typ av vatten.

– Där kommer Rescuerunnern göra stor nytta för oss, eftersom den står på en trailer och kan förflyttas enkelt. I vårt område har vi stora badplatser vid exempelvis Hargebaden, Varamon, Vätterviksbadet och Tycklinge och där kan vi vara snabbt om det behövs, säger Håkan Andersson.

Anton Tykosson är frivillig sjöräddare på RS Vadstena/Motala och ansvarig för Rescuerunnern på stationen. Han berättar mer om nytillskottet:

– Båttypen togs fram för sjöräddningsinsatser i grunda vatten, vid brytande sjö och för snabb upptagning av nödställda. Den sätts in fristående utefter kusten och på insjöar och medförs även på sjöräddningskryssare för uppgifter i öppen sjö och i grunda vatten.

Rescuerunnern har även en unik konstruktion med ett mjukt, tåligt utbytbart ytterskrov i polyeten. Det minskar risken för skador på nödställda personer vid en insats, samtidigt som en eventuell skada på Rescuerunnern lätt kan åtgärdas.

Vi välkomnar press/media för en visning av den nya räddningsenheten i Vadstena vid vår sjöräddningsbrygga 2018-07-03 klockan 11:00.

Fakta Rescuerunner
Längd: 3,6 meter
Bredd: 1,5 meter
Djupgående: 10–30 cm
Material: byggd i ABS/SRP
Torrvikt: 350 kg
Motorer: fyrtakts bensinmotor på 140 hk
Fart: 34 knop
Aktionstid: 3–5 timmar/begränsad av förarens uthållighet
Besättning: 1–2 personer
Konstruktör: Fredrik Falkman och Sjöräddningssällskapet
Nybyggnadskostnad: 450 000 kr

För frågor, vänligen kontakta:
- Håkan Andersson 076-8793191, stationsansvarig
- Anton Tykosson 072-2347790, ansvarig för Rescuerunnern
- Niklas Jendeby 070-4201400, pressansvarig Sjöräddningssällskapet

Sjöräddningssällskapet är en ideell förening som räddar liv till sjöss, helt utan statligt stöd. Vi är 2 300 frivilliga sjöräddare längs den svenska kusten och i de största insjöarna, beredda att rycka ut i alla väder, under årets alla dagar. Vi arbetar även med att förebygga olyckor till sjöss samt att sprida information och kunskap om sjösäkerhet.