Sjöräddningssällskapet avslöjar: anställda smiter från jobbet

Pressmeddelande   •   Maj 15, 2018 09:51 CEST

Flera hundra gånger om året lämnar frivilliga sjöräddare sina arbetsplatser för att rycka ut. Reklamfilmen är ett tack till deras arbetsgivare.

Ny kampanj tackar osynlig donator

Sjöräddningssällskapet har 2300 frivilliga sjöräddare som jobbar ideellt. De flesta har två jobb, ett med lön och ett utan. Men för att det ska fungera behövs förstående arbetsgivare som låter sjöräddarna släppa allt för att rädda liv till sjöss när larmet går. Sjöräddningssällskapets nya reklamkampanj är ett tack till dem.

Se filmen här!

Sjöräddningssällskapets nya reklamkampanj har producerats av Forsman & Bodenfors tillsammans med produktionsbolaget Camp David. I dag inleds kampanjen, som består av reklamfilm, radioreklam och flera tidningsannonser. Filmen, där Robert Aschberg spelar en av rollerna, är gjord för att likna ett avslöjande reportage men har i vanlig ordning en humoristisk knorr. Den går att se på Sjöräddningssällskapets digitala kanaler och i olika tv-kanaler under sommaren.

Förra året kom ungefär 700 larm då frivilliga sjöräddare fick rycka ut på arbetstid. 64 procent av sjöräddarna uppger också att de planerat om sitt arbetsschema, tex jobbat hemifrån eller från stationen, kommit senare eller gått tidigare på grund av att de har haft jour. De flesta upplever att deras arbetsgivare är positiva till deras engagemang som frivilliga, och att de får nytta av kunskaper de får som sjöräddare – som sjukvård, ledarskap eller krishantering – inom sitt vardagliga yrke.

Emma Valham är ansvarig för vårens reklamkampanj.

- Att våra frivilliga har förstående arbetsgivare är väldigt värdefullt för oss. Det gör att vi kan ha en hög jourberedskap, och arbetsgivarnas flexibilitet bidrar till att vi kan fortsätta rädda liv till sjöss. Detta visar också att man kan förena sitt yrke med ett engagemang som frivillig sjöräddare.

Reklambyrån Forsman & Bodenfors arbetar pro bono för Sjöräddningssällskapet sedan 2005.

För mer information kontakta gärna:

Emma Valham, kommunikationsansvarig på Sjöräddningssällskapet: 031-761 40 27
Ewa Edlund, produktionsledare på Forsman & Bodenfors: 031-17 67 30

Sjöräddningssällskapet är en ideell förening som räddar liv till sjöss, helt utan statligt stöd. Vi är 2 100 frivilliga sjöräddare längs den svenska kusten och i de största insjöarna, beredda att rycka ut i alla väder, under årets alla dagar. Vi arbetar även med att förebygga olyckor till sjöss samt att sprida information och kunskap om sjösäkerhet.

Kommentarer (0)