Tetra Laval har donerat ny räddningsbåt till Sjöräddningssällskapet

Tetra Laval donerar räddningsbåt till Falsterbokanalen - Carina Wutzler namnger på söndag

Kommunstyrelsens ordförande i Vellinge, Carina Wutzler, är gudmor när Sjöräddningssällskapets nya räddningsbåt namnges söndagen den 8:e oktober kl 11:00. Båten, som är stationerad vid sjöräddningsstationen i Falsterbokanalen, är donerad av Tetra Laval.

Media och allmänhet hälsas välkomna till namngivningen, som hålls vid räddningsstationens nya stationshus på västra sidan av Falsterbokanalen.

- Det är en stor ära för mig att ha blivit utsedd till den nya räddningsbåtens gudmor. Sjöräddningssällskapet har en viktig funktion, inte minst i vår kommun. Jag vill passa på att lyfta alla som ställer upp i detta arbete dygnet runt, året runt, säger Carina Wutzler.

Sedan leveransen i mars har båten redan deltagit i flera räddningsoperationer och visat sin kapacitet.

- De speciella förhållandena runt Falsterbonäset kräver en båt som kan ta sig in på grunt vatten. Det förekommer ofta att båtar går på grund på sandbankarna runt näset, säger Mats Ohlsson, stationsansvarig vid räddningsstationen i Falsterbokanalen.

Den nya räddningsbåten tillhör Sjöräddningssällskapets Gunnel Larson-klass. Stationens övriga båtar är Rescue Postkodlotteriet, rescuerunner Linus Bergström samt ett miljöräddningssläp för insats vid miljöolyckor till sjöss.

Sjöräddningsstationen i Falsterbokanalen bildades 2001 och har ca 30 frivilliga sjöräddare som är beredda att rycka ut året runt, dygnet runt med 15 minuters beredskap.

Fakta, räddningsbåt i Gunnel Larson-klassen

Gunnel Larson-klassen är en öppen och relativt liten sjöräddningsbåt främst avsedd för insatser i skärgården och kustnära områden. Insatser där enhetens snabbhet, flexibilitet och manöveregenskaper kan vara helt avgörande för utgången av en olycka. Alla enheter i Gunnel Larson-klassen har tagits fram med ergonomi för besättningen som en viktig aspekt. Tack vare god ergonomi kan besättningen genomföra krävande uppdrag under svåra väderförhållanden.

Antal: 53 båtar
Längd: 8,4 meter
Bredd: 2,7 meter
Djupgående: 40 cm
Material: Byggd i komposit
Deplacement: 2,7 ton
Motorer: en motor på 315–370 hk, Yanmar, Volvo Penta eller Iveco dieselmotorer, drivande en Rolls-Royce KaMeWa FF-jet 240/270 vattenjet
Fart: 34 knop
Aktionstid: ca 8 timmar
Besättning: 2–3 personer
Konstruktör: Profjord och Sjöräddningssällskapet
Nybyggnadskostnad: 2,1 mkr

För mer information om namngivningen eller räddningsbåten kontakta Mats Olsson på RS Falsterbokanalen, telefon 031-761 42 54.

Regioner

Sjöräddningssällskapet är en ideell förening som räddar liv till sjöss, helt utan statligt stöd. Vi är 2 100 frivilliga sjöräddare längs den svenska kusten och i de största insjöarna, beredda att rycka ut i alla väder, under årets alla dagar. Vi arbetar även med att förebygga olyckor till sjöss samt att sprida information och kunskap om sjösäkerhet.