Med nya stationer i Uddevalla och Skärhamn samt ett nytt hus på Käringön får Sjöräddningssällskapet möjligheter att vara ännu snabbare på plats. Bilden är från ett uppdrag från 2018 där sjöräddare från Käringön och Skärhamn medverkade.

Två nya stationer och ett nytt hus för Sjöräddningssällskapet

Den 1 juni startar Sjöräddningssällskapet två nya stationer på västkusten. På en tredje invigs ett nytt stationshus.

De nya räddningsstationerna heter RS Skärhamn och RS Uddevalla. På båda ställen har frivilliga sjöräddare utbildat sig och tränat under några år, och då ingått i stationerna på Käringön respektive Stenungsund.

I mitten av april testades kunskaperna. Testet föll väl ut, och från och med den 1 juni är Skärhamn och Uddevalla egna stationer som rycker ut på sjöräddning och förebyggande utryckning för medlemmar.

– Det lokala engagemanget är helt avgörande för Sjöräddningssällskapet. Med de två nya stationerna får vi ännu bättre täckning av den svenska västkusten och kan snabbare nå nödställda och medlemmar i behov av hjälp, säger Lars Samuelsson, maritim ledare på Sjöräddningssällskapet.

Samma dag som stationerna i Skärhamn och Uddevalla drar igång, invigs även ett nytt stationshus på Käringön. Huset är byggt med donerade medel och ger möjligheter för de frivilliga sjöräddarna på ön att förvara utrustning, göra underhåll på båtarna och ha en gemensam samlingsplats med möjlighet till övernattning för dem som har jouren. Käringön är också ett nationellt utbildningscentrum för Sjöräddningssällskapet, och även i den aspekten spelar det nya stationshuset en viktig roll.

– Med sitt strategiska läge har stationen på Käringön alltid många uppdrag att ta hand om, inte minst sommartid. Det nya stationshuset ger bättre möjligheter för våra frivilliga sjöräddare att bedriva verksamheten, säger Lars Samuelsson,

Sjöräddningssällskapet är en ideell förening som räddar liv till sjöss, helt utan statligt stöd. Vi är 2 200 frivilliga sjöräddare längs den svenska kusten och i de största insjöarna, beredda att rycka ut i alla väder, under årets alla dagar. Vi arbetar även med att förebygga olyckor till sjöss samt att sprida information och kunskap om sjösäkerhet.