Hulda Sköldbergs dubbelröka lax producerad av Savolax.

Ny huvudägare och höga tillväxtmål för Savolax

En fördubblad omsättning i närtid är målet för Savolax där den göteborgska företagsbyggaren Sjöson är ny huvudägare. För att nå dit kommer bolaget att utöka satsningen på måltidslösningar.

”Savolax står för hantverk och kvalitet och är precis den typ av entreprenörsdrivet företag i hållbara branscher som lockar oss”, säger Ulrika Garbrant, ansvarig för Sjöson Food & Beverage. Hon välkomnar samtidigt att Anna Martinsson sitter kvar som VD och delägare.

”Annas passion, kunskap och känsla för vad marknaden vill ha är unik. Hon har skapat ett framgångsrikt företag med fokus på den erkänt bästa råvarukvaliteten, förädling och hållbarhet, samtidigt som det står för nytänkande och en vilja att göra gott”.

Ända sedan Savolax köpte världspatentet på en unik kallrökningsmetod 1992 har Anna Martinsson kontinuerligt utvecklat Savolax. Hon är mycket nöjd med sin nya partner. ”Fastän 2019 var ett rekordår är det här som en nystart. Nu kan vi utveckla vår affärsmodell samtidigt som erbjudandet stärks”, säger hon och slår fast riktningen: ”Vårt mål är att i en snar framtid fördubbla omsättningen från 40 till 80 miljoner kronor”.

Totalt sett ökar efterfrågan på sjömatsprodukter. Samtidigt förändras konsumtionsmönstren och bland annat märks trender som hälsosam snabbmat och att allt färre lagar mat från grunden.

”Den stora tillväxten för oss kommer att ske genom en satsning på måltidslösningar för svenska konsumenter. Dessutom fortsätter vi att ta fram nya smaker och produkter för att locka nya målgrupper. Vi erbjuder redan smakrika nuggets och laxbiffar med tillbehör och vi har mer på gång”, säger Anna Martinsson.

Ett absolut måste för henne är att bibehålla kvaliteten och därför fortsätter Savolax att producera alla produkter av pre-rigorfilé från Bömlo i Norge.

”Det är världens bästa lax. Och den förädlar vi sedan på bästa sätt till produkter med den smak och kvalitet som krävs för att få bära vårt namn”, säger Anna Martinsson.

”Savolax är helt enkelt ett fint bolag och deras lax förtjänar en större publik. Det kommer den att få när Annas unika kunskap kombineras med Sjösons förmåga att bygga framgångsrika företag”, avslutar Ulrika Garbrant.

Sjöson är en företagsbyggare med bas i Göteborg. Enkelt uttryckt satsar vi för fullt när vi ser en möjlighet vi tror på. Vi ympar in stolthet, mod, lust, engagemang, kunskap och pengar i verksamheter och erbjuder ett långsiktigt, aktivt ägarengagemang med målet att göra alla parter till vinnare. Idag är vi delägare i Fristad Bygg, Sjömat, 2ctrl och Milega samt bostads- och stadsutvecklingsprojekt i Lund, Sjöbo och Alingsås.