Hur påverkar färger din kontorsmiljö?

Det finns många teorier om hur färger påverkar oss. Men sanningen är att färg är något ganska personligt. Därför är det viktigt att tänka till ordentligt innan du väljer färger till din kontorsmiljö. Vad ska rummen användas till, vilken känsla vill du uppnå och är verkligen företagets signalfärg rätt att måla väggarna med? Vid bad Åsa Dyberg, arkitekt på Dysign med många års erfarenhet av inredning, att reda ut begreppen.

Välj rätt färger för din kontorsmiljö

Färger påverkar människor och sinnesstämningar. Därmed är färg ett viktigt verktyg för en arkitekt. Samtidigt är det enligt Åsa Dyberg ett verktyg som används allt för sällan. Vilket kan bero på att man inte vill utmana kunden eller trampa någon på tårna. Det finns ingen som protesterar om väggarna målas vita.

”Det gör att många kontor blir väldigt lika. Möjligtvis används färgen på företagets logotyp som en accent, vilket kanske inte är det bästa. Men för det mesta blir det lite vitt och lite trä, och en grå matta sedan är rummet färdigt.”

Våga ta ut svängarna

Åsa Dyberg menar att det finns goda skäl att våga vara lite mer djärv. Och att hon oftast får väldigt god respons när hon gör det. Men att vara djärv behöver inte betyda kulört.

”Många gånger är naturen den bästa färgsättaren, med vackra färgspektra och oväntade accenter. Dessutom kan man använda möblerna för att skapa kontraster.” Hon jämför med hur vi klär oss. Ofta ganska restriktivt, men de gånger vi vågar oss på att ha något mer färgglatt får vi oftast komplimanger. ”Om man som jag för det mesta är klädd i svart är det ingen som kommenterar min klädsel.”

Samtidigt måste färgen harmoniera med syftet. Att använda bjärta cerise och lila färger på ett äldreboende är inte direkt någon bra idé i en miljö som ska upplevas som trygg och harmonisk.

Olika kontorsmiljöer för olika människor

Lika viktigt är det att skilja på rummen och använda färg för att skapa olika stämningar. Helt enkelt rätt färg på rätt plats. Vissa färger kan ge vissa effekter, men det är personligt. En persons favoritfärg kan upplevas negativt av någon annan. Åsa Dyberg har nyligen avslutat ett uppdrag där hon inredde Orklas nya huvudkontor i Malmö. Det är ett aktivitetsbaserat kontor med många olika rum och konceptet bygger på de fyra elementen luft, vatten, eld och jord.

”Elementet luft användes för de rum som var avsedda för eget arbete och där samtal och telefoner var förbjudna. Här är miljöerna väldigt vita, som om du befinner dig bland molnen. Elementet eld användes för rum med en annan funktion, mer möte och samarbete av olika slag där det skulle skaps energi, med svart, rött, grått och brända färger. Det intressanta är att olika människor söker sig till olika rum, där de trivs bäst, beroende på vilken typ av personligheter de är.”

Med andra ord är det svårt att skapa en enhetlig kontorsmiljö där alla kan trivas. Bättre då att färgsätta olika rum i olika färgskalor och därigenom tillfredsställa olika behov.

Låt inte bara den grafiska manualen styra

Inte sällan får Åsa Dyberg i uppdrag att inreda ett kontor och använda de färger som finns i företagets grafiska manual. Problemet är dock att de färgerna inte nödvändigtvis skapar den känsla som företaget vill förmedla.

”Jag hade ett uppdrag för ett företag som hade orange som sin färg. De ville måla väggarna med den, men jag förklarade att de inte skulle stå ut i längden. Och att färgen i sig inte kommunicerar företagets varumärke. I stället använde vi oss av färger för att förmedla känslan av innovation. Det är som min kollega sa om att använda en grafisk manual som färgsättare: Vem vill bo i ett brevpapper?”

Färgerna och känslan blir i sig varumärkesbyggande och gör så att besökaren eller de anställda direkt får en bild av företaget. Idag när det ibland är svårt att hitta kvalificerad personal kan kontoret bli en miljö som i sig attraherar och blir en del i företagets employer branding.

”Jag hört nya medarbetare på ett företag säga att de redan när de kom in i lokalerna på första intervjun kände att det var så inspirerande att de tänkte ”här vill jag jobba.”

Sätt färg på möblerna också

Att arbeta med färg i kontorsmiljön handlar inte bara om väggar och mattor. Även möblerna har en viktig funktion, antingen genom att harmoniera eller kontrastera. Men i de flesta fall mår även de bra av lite mer djärva färgval enligt Åsa Dyberg.

”Ibland när jag tittar in i ett mötesrum och ser att alla stolarna fått det grå tyget undrar jag varför de inte valt att ta en annan färgskala, eller blanda färger? Det hade gett en helt annan energi till rummet utan att det kostar en krona mer.”

Skandiform samarbetar med alla de största tygleverantörerna och visar gärna möbler i olika tyger och färgkombinationer. Till exempel Nonstop, en modulbaserad soffa formgiven av Ruud Ekstrand som här på bilden är i en miljö framtagen av Åsa Dyberg. För mer inspiration kring hur möbler kan addera färg och känsla till kontorsmiljön, besök gärna http://www.skandiform.se/inspiration/