"Mat ska vara för alla"

För femte året i rad arrangerar Taste Events, Chefs Culinar och Skåne Stadsmission tillsammans Matveckan för människor som lever i utsatthet i Malmö. Under veckan som kommer gästar kockar från välkända Malmökrogar Skåne Stadsmissions öppna verksamhet Café David och bjuder gästerna på gratis lunch.

På Café David serveras dagligen runt 100 gratis frukostar och nästan lika många subventionerade luncher. Hela 102 489 måltider serverades under fjolåret. Vardagar den 19 till 26 oktober besöker Matveckan Café David då några av Malmös kockar ställer upp och lagar mat till Skåne Stadsmissions deltagare. En ny kock kommer att vara på plats varje dag för att laga och servera just sin mat och Chefs Culinar sponsrar med råvarorna. Förra året serverades 850 luncher under Matveckan.

Initiativet är taget av Taste Events som anser att mat och social gemenskap är livsviktigt - för alla. Taste Events ställer sig bakom budskapet "ingen ska behöva gå hungrig i Malmö" och gör sitt för att bidra.

– Vi är ett företag som vill bidra till samhället och det var därför naturligt att ställa sig bakom Skåne Stadsmissions budskap i år igen. Vi kom fram till att mat är det som knyter samman oss människor, oavsett bakgrund och livssituation, och vi är därför måna om att mat ska vara för alla. Mat är oftast inte ett laddat ämne. Det är inte så känsligt att diskutera och det är helt okej att ha olika åsikter och att gilla olika saker. Vi tycker att mat är ett samtalsämne och något som alla kan förenas i, säger Björn Lindell på Taste Events.

Skåne Stadsmission driver idag samarbeten med livsmedelsbranschen och företag men gör även specifika punktinsatser vid bl a event och mässor. Vi hoppas att insatser som Matveckan kan inspirera fler företag att arbeta med ekonomisk och social hållbarhet så att vi kan hjälpa fler människor som lever i utsatthet. Vi tror att Taste Events, Chefs Culinar och gästande kockar kan bli förebilder för andra företag i Skåne.

– Trots att de flesta av gästerna som kommer att äta under Matveckan är vana vid god och mättande husmanskost, så är denna vecka något alldeles speciellt. Deltagarna har aldrig annars möjlighet att besöka den där nya restaurangen eller fiket – och nu kommer istället kockarna till dem – och det sätter verkligen guldkant på lunchen, säger Christian Enehov som är köksmästare på Café David.

En av gästkockarna är Titti Qvarnström nordens första kvinnliga kock med en Michelin stjärna och driver idag Folk, Mat & Möten, Malmös senaste restaurangtillskott. Titti har dessutom varit med i Matveckan sedan start. Skåne Stadsmission är glada att hon väljer att återkomma till Café David i år igen.

– Matveckan ligger mig varmt om hjärtat. Mat är ett av våra grundbehov, det känns viktigt för mig att kunna bidra så i vart fall ett behov blir tillgodosedd. Jag tror att det är betydelsefullt att vi uppmärksammar denna problematik som finns, säger Titti Qvarnström.

Gästande kockar:

Fredag 19/10 Frida Nilsson – MJ´s

Måndag 22/10 Sadoo Iskandarani – Laziza

Tisdag 23/10 Titti Qvarnström – Folk, Mat & Möten

Onsdag 24/10 Peter Skogström – Mat & Vin

Torsdag 25/10 Drumebar - Graeme Brown

Fredag 26/10 Ian Jones – Malmö Opera

Pressinbjudan

Tid: Fredag 19 oktober kl 10.00

Plats: Skåne Stadsmission, ingång Korsgatan 14, Malmö

Medverkar: Björn Lindell (Taste Events) Christian Enehov (Café David) och deltagande kockar.

Matveckan arrangeras av Taste Events i samarbete med Skåne Stadsmission, Chefs Culinar och Malmös kockar.

• Bistånd

• medmänsklighet
  • hemlöshet
  • fattigdom

Skåne Stadsmission arbetar med människor som befinner sig i svåra livssituationer. Många lever i hemlöshet men även människor som befinner sig i andra utsatta situationer söker sig till oss för att få hjälp och stöd. Vårt mål är att bemöta varje person med respekt och medmänsklighet och samtidigt verka för en positiv förändring.

Eva Emmelin

Presskontakt Kommunikatör Kommunikation, media 0766-47 15 25