Årets Stora Svinnpris 2018 gick till Coop Leksand

Årets Stora Svinnpris 2018 gick till Coop Leksand

Coop Leksand fick ta emot Årets Stora Svinnpris från Skånemejerier vid lanseringen av White Guide Green i Stockholm. Butiken fick utmärkelsen för sitt gedigna arbete med att utbilda sina kunder i att lukta och smaka innan de slänger maten de köpt.

Nu har tidernas första White Guide Green lanserats – en guide som bedömer livsmedelsbutiker utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Drygt 350 butiker runtom i Sverige har besökts och under lansering i onsdags delades priser ut i tio olika kategorier. För att agera som en positiv drivkraft i livsmedelskedjan för att reducera matsvinn valde Skånemejerier att dela ut Årets Stora Svinnpris.

I juryn för detta pris har man bland annat tittat på hur butiken bidrar till att öka respekten för råvaran i svenska hushåll. Coop Leksand vann för sitt imponerande jobb med att utbilda kunder. På flera ställen i butiken uppmanar de kunder att lukta och smaka på maten innan den åker i soptunnan. Butiken påminner dessutom om att man ska komma ihåg att även om bäst före-datumet är passerat så betyder det inte nödvändigtvis att produkter inte går att äta.

Skånemejerier var på plats vid lanseringen för att överlämna priset och även en present som togs fram för att ytterligare uppmuntra butiken att fortsätta sitt arbete för att minska matsvinn. Presenten bestod av ett års abonnemang på digitala tjänster och system, framtaget i samarbete med Whywaste, som ska hjälpa butikspersonal att enklare identifiera varor som riskerar att passera sitt bäst före-datum.

– För att uppnå en mer hållbar konsumtion och bidra till hållbar utveckling måste alla aktörer i samhället hjälpa till. Att ha möjlighet att dela ut Årets Stora Svinnpris och lära känna Whywaste har visat oss hur man genom digitala system och kommunikation kan uppnå mätbara resultat tillsammans. Samarbetet med White Guide Green har också öppnat våra ögon för alla de engagerade butiker runtomkring i Sverige som driver matsvinnsfrågan på olika sätt, säger Anna Frey-Wulff, hållbarhetschef på Skånemejerier.

White Guide Green vill öka kunskapen om hållbar konsumtion i allmänhet och om matbutikernas arbete med hållbarhet i synnerhet. Mer om detta kan du läsa om i White Guide Green.

För frågor och kommentarer:

Anna Frey-Wulff, hållbarhetschef på Skånemejerier: 070-5084601

Annika Hellenberg, operativ chef på Whywaste: 076- 3220008

Skånemejerier värnar om den svenska mjölkbonden och om mångfalden på den svenska mejerimarknaden. Bland våra varumärken finns Skånemejerier, Bravo, Allerum, Hjordnära, Åsens Lantmjölk och Lindahls.

Skånemejerier sysselsätter drygt 600 medarbetare direkt och många fler i vår närhet. Närmare 440 mjölkbönder i Skåne och Sydsverige levererar mjölk till våra mejerier.

Läs mer på www.skanemejerier.se eller följ oss på Facebook www.facebook.com/skanemejerier.