Dags för lokal mjölk från Småland

Nästa vecka lanseras lokal mjölk från Småland i Skånemejeriers regi. Mjölken kommer från ”Finnveden gårdar” samt från ” Kronoberg gårdar”.

Mjölken är ursprungsmärkt för konsumenterna ända ner till enskild Smålandsbonde. Intresset från handelns sida är stort, många vill sälja den lokala mjölken, som produceras av ett 70 – tal småländska gårdar. Sex mjölkgårdar från Finnveden och Kronoberg har lyfts fram på förpackningarna.

- Införsäljningen har gått fantastiskt bra, det är många butiker i området som vill sälja den lokala Smålandsmjölken. Vi tror att det ligger i tiden med lokal, närproducerad mjölk. Alltfler konsumenter vill veta vem som är bönderna bakom mjölken och nu kan de själva se på förpackningarna och även gå in på vår hemsida och läsa mer om mjölkbönderna, konstaterar Skånemejeriers vd Björn Sederblad.

Varför Finnveden?
Finnveden är den viking - och medeltida benämningen på ett av de ursprungliga ”små landen”, närmare bestämt på den västligaste delen av Småland. Med designen av Finnvedens mjölkförpackningar vill Skånemejerier få fram tankar och känslor som värderar bondens arbete.

Kronoberg Gårdar utgörs av mjölkgårdar som sedan generationer tillbaka håller det småländska kulturlandskapet öppet.

Tre gårdar från Finnveden och tre från Kronoberg, kommer att synas på förpackningarna och i material. Tanken från Skånemejeriers sida är att lyfta fram den enskilde bondens arbete för att  visa att mjölken är producerad i konsumenternas närhet.

Alla bönderna som finns på förpackningarna möter man på kartan och de enskilda hemsidorna. Satsningen kommer att innebära större öppenhet, fler mjölkproducenter i butikerna och konsumenterna blir ”hembjudna” till gådarna på ett helt nytt sätt.

- Vi tycker att det är på tiden att allt arbete som en mjölkbonde dagligen utför i sitt företag, ska belönas. Genom att vi tydliggör närheten till mjölkgårdarna, är vår förhoppning är att den lokalproducerade svenska mjölken ska få ett högre värde hos konsumenterna, betonar Björn Sederblad.

Här nedan kan du läsa om eller kontakta några av de mjölkleverantörer som kommer att leverera till den lokala mjölken från Småland.

Smålandsjölk från Finnveden Gårdar

Patrik Andersson i Bredaryd:

Som mjölkbonde är man inte lika anonym längre

Patrik Andersson driver sin mjölkproduktion på gården Lappebol i Bredaryd, två mil väster om Värnamo. Han är en av de bönder som kommer att leverera lokal mjölk från Finnveden Gårdar.

Släktgården Lappebol är en gård med anor som är mer än hundra år gammal.

-    Jag är fjärde generationen som nu brukar gården på min fars sida. Min farfars far köpte gården år 1908 och hundra år senare, på årsdagen år 2008, var det min tur att förvärva gården, berättar han.

Nu bor han och sambon, Caisa Magnusson, på gården tillsammans med 55 rödbruna kor. Till gården hör 110 hektar åkermark och 30 hektar beten.

Patrik tycker att det känns mycket inspirerande att få vara med och leverera lokal mjölk från Finnveden Gårdar.

-    Som mjölkproducent är man inte lika anonym längre. Vår mjölk får ett helt nytt värde när konsumenterna kan åka förbi vår gård och förstå att den lokala mjölk de dricker är vår mjölk. Jag tror att lokal, närproducerad mjölk är framtiden för vår näring, säger han.

Patriks gård är med på mellanmjölken.

För ytterligare upplysningar, kan du kontakta; Patrik Andersson Mobil: 0703 - 780 603.

Smålandsjölk från Finnveden Gårdar

Lars Carlsson, Draftinge:

-Bra att konsumenterna kan se var mjölken kommer från

Lars och Helen Carlsson bor i Draftinge, 2,5 mil sydväst om Värnamo.

Där driver de mjölkgården Gärdet, med hjälp av en anställd. Gården har gått i arv och Lars är nu tredje generationen som brukar jorden.

-    Vi byggde ut gården år 2005 och har nu ett lösdriftsstall och två mjölkrobotar för 175 kor. Det är både svart-vita och röda kor, och så har vi två jerseykor, berättar Lars.

Lars och hans fru arrenderar en del av sin mark och har bland annat tillgång till 120 hektar åkermark.

-    Det känns bra att vara med och leverera till den lokala mjölken från Finnveden Gårdar. Konsumenterna får ett ansikte bakom mjölken. Paketen är inte längre lika anonyma, nu kan konsumenterna se var mjölken kommer från, var vi finns och arbetar. Jag tror att det är bra för oss mjölkbönder också, vi får lära oss att ha ögonen på oss, betonar han.

Lars gård finns med på standardmjölken från Finnveden Gårdar.

För ytterligare upplysningar, kan du kontakta Lars Carlsson.

Tel: 0370 – 841 51, eller mobil: 070 – 67 11 7588.

Ulrika och Per i Lidhult trivs med att vara mjölkbönder

Ulrika och Per Turesson bor på Singsjö gård i Lidhult som ligger mellan Halmstad och Ljungby. De kommer att pryda den Småländska standardmjölken från Kronobergs Gårdar.

Deras vackra gård har gått i arv - och nu är Per tredje generationen som brukar jorden.

-   Jag och min fru tog över gården år 2003. Vi har 150 svartvita så kallade SLB kor, som nu kommer att leverera sin mjölk till Smålandsmjölken från Kronoberg, berättar han.

Per och Ulrika trivs med att bruka gården och arbeta som mjölkbönder. Men det var inte självklart för Per att han skulle bli mjölkbonde!

-    Nej, jag utbildade mig först till snickare, men började aldrig med det yrket, utan valde istället att ta över gården som jag växt upp på. Det kändes mer lockande. Jag tycker om att arbeta med djuren, att vara ute i naturen och få följa de olika årstidernas skiftningar. Att vara bonde är ett fritt yrke, man får bestämma sin dag själv, säger han.

Per och hans fru Ulrika träffades på lantbruksgymnasiet, där båda gått för att utbilda sig till driftsledare

För ytterligare upplysningar kan du kontakta

Ulrika och Per Turesson i Lidhult, Mobil: 0768 -0111 89

Smålandsmjölk från Kronoberg Gårdar

Anders Aronsson med familj, driver sitt mjölkföretag Prästgården i Ryssby, cirka 15 kilometer öster om Ljungby. Anders och hans fru Annika arrenderar gården och har sonen Andreas anställd.

-    Vi har drivit vår mjölkproduktion här på Prästgården i 32 år, berättar Anders.

Till gården hör 100 hektar mark och 110 kor, både svartvita och röda. Efter drygt 30 år som mjölkbonde tycker Anders att det känns spännande att få vara med om något nytt, det vill säga lanseringen av den lokala mjölken från Kronobergs Gårdar.

-    Det känns spännande, men samtidigt lite nervöst att börja leverera lokal mjölk från Kronoberg Gårdar. I och med att vi är med på förpackningarna till mellanmjölken, blir man ju mer synlig - och det är ovant. Som mjölkbonde är man inte van vid att ”skylta utåt”. Men, det ska bli roligt och vi hoppas att den lokala mjölken ska få ett positivt mottagande av våra konsumenter, säger Anders.

För ytterligare upplysningar kan Du kontakta; Anders Aronsson i Ryssby, Mobil: 070-207 5543.

Anders Bengtsson, Hjortsberga

-Ska bli spännande och se om den lokala mjölken har ett värde

I Hjortsberga, en mil nordväst om Alvesta, driver Anders och Liselotte Bengtsson sin gård Hultanäs. Det är en gammal släktgård med anor från 1800-talet och Anders är fjärde generationen som brukar jorden.  På gården finns 175 svartvita kor och man brukar 200 hektar åker - och betesmark.

-    Det ska bli spännande att se om  den lokala mjölken har ett högre värde, om vi mjölkbönder kan få ett bättre pris när konsumenterna  kan se var mjölken är producerad. Jag hoppas förstås att de ska tycka att det är viktigt att veta var vi finns och var mjölken kommer från, säger Anders Bengtsson, på Hultanäs gård, som kommer att synas på lättmjölken från Kronobergs Gårdar.

För ytterliga upplysningar kan Du kontakta: Anders Bengtsson, Hultanäs Gård. Tel: 0472 – 55 00 03, 070-2071111

Bilder finns på: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/skanemejerier

Sara Brynskog, PR-ansvarig på Skånemejerier. 040-313968

Skånemejerier är det nära hälsomejeriet med sitt ursprung i Skåne. Vi tar årligen emot 352 Mkg mjölk som bland annat säljs som mjölk, grädde, fil, yoghurt och matlagningsprodukter. I vår portfölj ingår även varumärkena Bravo, ProViva och Allerum. Skånemejerier är en ekonomisk förening som ägs av 600 mjölkbönder i Skåne, Småland och andra närliggande områden. Tillsammans värnar vi om den kvalitet och mångfald som lokala mejerivaror ger. Vi omsätter 3 miljarder kr och har 560 anställda.