Konsumentstödet ger skånska bönder möjlighet att överleva

Skånemejeriers styrelse har idag vid ett extra styrelsemöte beslutat att införa ett så kallat säsongspristillägg på 20 öre per kilo mjölk. Detta tillägg ska betalas ut från och med den 1 juli till och med den 31 december, och kommer i ett läge där mjölkböndernas ekonomiska situation är den sämsta sedan början av 1990-talet.

- Det är mycket tack vare våra konsumenters fantastiska stöd som vi nu har möjlighet att betala ut lite extra pengar till våra mjölkbönder. Konsumenternas stöd har bidragit till att den skånska mjölken finns kvar i affärerna och att Skånemejeriers ekonomi därmed utvecklas positivt, säger VD Björn Sederblad.

- Vi vill genom detta säsongspristillägg direkt betala tillbaka till den skånska mjölkbonden samt sända ut positiva signaler, så att de fortsätter med sin mjölkproduktion. Redan till hösten riskerar vi annars att få brist på skånskproducerad mjölk, eftersom många mjölkbönder tvingas dra ned på sin produktion, eller till och med att sluta, av ekonomiska skäl. Vår ambition är att säkerställa skånsk mjölk till våra konsumenter, förklarar VD Björn Sederblad.

Lönsamheten inom svensk mjölkproduktion är ytterst pressad. Den ekonomiska situationen är nu den sämsta sedan början av 1990-talet, enligt branschorganisationen Svensk Mjölk.

- För att kunna bevara och behålla svensk mjölkproduktion måste priset till bonden höjas - och vi tar nu ett första steg i den riktningen, förklarar Björn Sederblad

Björn Sederblad, Skånemejeriers VD, Tel: 040-31 39 26

Anders Olsson, Styrelseordförande i Skånemejerier, Tel: 0705-35 69 17