Nu får mjölken nytt utseende

Ny design och tre nya symboler - mjölken bär på många viktiga budskap när Skånemejeriers nya mjölkförpackningar i veckan når butiker och frukostbord. Nu blir det ännu tydligare vad förpackningarna innehåller: skånsk mjölk från gårdar nära dig, producerad med omtanke om djur och miljö - och en vitaminkick för konsumenterna.

Det är hela 12 år sedan Skånemejerier senast bytte utseende på mjölkförpackningarna. Nu kommer nya förpackningar, som ska förmedla den kvalitet, smak och skånskhet som Skånemejerier står för. Designen är inspirerad av det skånska landskapet, och blommor, gräs och rankor växer över förpackningarna.

- Vi vill bli bättre på att marknadsföra vår närproducerade, hälsosamma skånska mjölk. De nya förpackningarna är en startpunkt i det arbetet, säger Marie Tiljander, produktchef på Skånemejerier.

Tre nya symboler
Utöver ny design finns tre olika symboler på förpackningarna. Den första är kvalitetsmärkningen Svenskt Sigill. Sedan 2007 är alla Skånemejeriers mjölkgårdar certifierade enligt Svenskt Sigills regler, vilket innebär att alla produkter får bära märkningen.

- Svenskt Sigill-märkta produkter kommer från kontrollerade, svenska gårdar med högt ställda krav på livsmedelssäkerhet, god djuromsorg och miljöhänsyn, säger Anna Wahlberg, informationschef på Svenskt Sigill.

Nästa nyhet är hälsosymbolerna, något som Skånemejerier är först med. Näringssymbolerna tydliggör mejeriprodukternas hälsofördelar: innehållet av protein, kalcium, D-vitamin och B-vitamin.

- Det är ingen nyhet att mjölk är en nyttig och hälsosam dryck. Vi vill göra det tydligare, säger Marie Tiljander.

Ny är också koldioxidsymbolen, som gäller för förpackningen. Symbolen finns på förpackningar från leverantörer som medvetet arbetar för att leverera förpackningar som belastar klimatet så lite som möjligt. Symbolen visar att den kartong som används i förpackningen kommer från hållbart brukad skog, är gjord av en förnybar resurs (träfiber) och ger en lägre koldioxidbelastning än förpackningar gjorda av icke-förnybara material.

Först ut i de nya förpackningarna är mjölk och filmjölk. Därefter byts resten av Skånemejeriers, förpackningar ut under året.

För ytterligare information kontakta:
Annika Mohlin, informationschef, Skånemejerier, 040-31 39 74, annika.mohlin@skanemejerier.se
Marie Tiljander, produktchef mjölk, 040-31 39 23, marie.tiljander@skanemejerier.se

Högupplösta produktbilder Kan laddas ner från: www.newsdesk.se/pressroom/skanemejerier

Skånemejerier är det nära livsmedelsföretaget som producerar och säljer god och hälsosam mat. Mjölken är den största råvaran. Skånemejerier med huvudkontor i Malmö ägs av 750 medlemmar varav 657 är aktiva mjölkleverantörer. Skånemejerier omsätter 2,8 miljarder SEK och har 570 anställda. Basen är Skåne och Norden är företagets hemmamarknad.