Nu kommer Skåne till Stockholm

Närmare 44% av de boende i Stockholm är inflyttade från andra delar av landet eller världen. Nu gör Skånemejerier samma sak och en större mängd av företagets produkter flyttar in i Stockholms mejerihyllor. Med ett brett utbud av ekologiska och närproducerade varor som ska locka Stockholmarna, är företagets mål att nå en marknadsandel på 20 procent inom tre år.

Skånemejerier är det lilla mejeriet med stora visioner. Med förankring i den skånska myllan hoppas man nu på att ta storstaden med storm när man expanderar och satsar stort i Stockholm.  Skånemejerier ägs i dag av cirka 600 mjölkbönder, främst i Skåne men även i Småland, Blekinge, Västergötland och Östergötland. Närmast Stockholm ligger Östgöta mjölk, som är ett samarbete mellan sju gårdar i Östergötland. Där hämtas mjölken och tappas på mejeriet samma dag för att redan nästa dag vara ute i Stockholms butiker. Färskare än så kan det knappast bli.

I Skånemejeriers Stockholmssortiment ingår det ekologiska utbudet Hjordnära. Dessutom kommer Stockholmarna kunna köpa lokal mjölk från Östgöta Mjölk, den ohomogeniserade mjölken Åsens Lantmjölk och ett urval av Skånemejeriers övriga sortiment.

– Stockholmare är medvetna konsumenter som värdesätter ekologiska och lokalproducerade varor och vi har ett brett utbud av lokal mjölk och ekologiska produkter. Därför är vi övertygade om att vi kan ta marknadsandelar i Stockholm och fyller ett behov hos konsumenterna. Intresset för Skånemejerier ser vi inte minst på vår Facebooksida, där vi får nya medlemmar varje dag och omkring 41 procent av våra 16 000 fans bor i Stockholm, säger Björn Sederblad, Skånemejeriers VD.

Mejerimarknaden i Stockholm uppskattas till ett försäljningsvärde på drygt 3 miljarder om året. Skånemejerier har förhoppningar om att nå en marknadsandel på 20 procent under de närmsta tre åren, bland annat genom att öka utbudet av ekologiska mejeriprodukter i Stockholm. Det lilla ekologiska mejeriet Hjordnära utanför Hjo, ingår i Skånemejerier, liksom varumärket Östgöta Mjölk som producerar lokal mjölk från Östergötland. Mejeriet kommer även att i fler butiker än tidigare erbjuda den ohomogeniserade mjölken Åsens Lantmjölk.

– Skåne är ett landskap som förknippas med genuina svenska mattraditioner och vi vet att även stockholmare vill köpa våra produkter. Konkurrensen i mejerisektorn har ökat lavinartat de senaste åren på grund av importen från andra länder, främst inom EU. Vår lansering i Stockholm ger nu konsumenterna större valfrihet att välja svenska mejeriprodukter, konstaterar Björn Sederblad.

För vidare information vänligen kontakta:

Björn Sederblad, VD Skånemejerier, tel: 040- 31 39 26

Ove Konradsson, VD Hjordnära mejeri samt Östgöta Mjölk och ansvarig för Skånemejeriers Stockholmssatsning, mobil: 0708-53 13 25

Per Lundvall, Projektledare för Skånemejeriers expansion i Stockholm, tel: 0706-05 53 58

Skånemejerier är en ekonomisk förening som ägs av cirka 600 mjölkbönder i södra Sverige. Vi värnar om mångfalden på den svenska mejerimarknaden. Bland våra varumärken finns Skånemejerier, Bravo, Allerum, Smålands- och Blekingemjölk. Vi omsätter drygt 3 miljarder kronor och har ca 590 anställda. I Skånemejerierkoncernen ingår dotterbolagen Hjordnära, Lindahls mejeri och Östgötamjölk. Vi är också delägare i Skånemejerier Storhushåll AB samt ProViva AB.