Ökad försäljning bakom stark delårsrapport från Skånemejerier

Skånemejerier visar även i år ett starkt resultat för årets första åtta månader. Resultatet den 31 augusti 2010 uppgår till +51,1 MSEK. År 2009 var resultatet för samma period +37,6 MSEK. Nettoomsättningen uppgår till 2 138 MSEK, jämfört med 1 927 MSEK år 2009.

Det positiva resultatet och nettoomsättningen för 2010 är en följd av en ökad försäljning av Skånemejeriers produkter.

- Vi har haft en mycket stark försäljningsutveckling för såväl färskvaror som för våra fruktdrycker BRAVO och ProViva under årets första åtta månader, säger styrelsens ordförande Anders Olsson. Det har medfört att vi har kunnat höja kontraktspriset till våra mjölkbönder från 1 juli med totalt 31 öre per kilo mjölk. Vår expansion på marknader utanför Skåne spelar en avgörande roll för företagets goda ekonomiska resultat.

- Skånemejeriers styrelse ser mycket positivt på företagets fantastiska ekonomiska utveckling, som innebär att våra ägare, mjölkbönderna, nu får ett starkare och mer konkurrenskraftigt kontraktspris för sin mjölkråvara. Jämfört med föregående år har vi i slutet av augusti 2010 betalt ut 100 MSEK mer i mjölklikvid till våra ägare, fortsätter Anders Olsson.

Skånemejerier betalar nu 3,42 kr per kilo mjölk för den konventionella mjölken, respektive 5,07 kr/kg för den ekologiska mjölken. Utöver detta så kallade kontraktspris, kan sedan mjölkbönderna få ytterligare en rad tillägg, bland annat för god kvalitet på mjölken.

- Vi har en mycket stark framtidstro, med en positiv försäljningstrend. Vårt starka varumärke har nyligen uppmärksammats och tilldelats pris för bästa marknadskampanj inom dagligvaruhandeln, dessutom har vi flera nya innovationer som kommer lanseras inom det närmaste halvåret. Detta tillsammans med de spännande företagsförvärv som tillträds under hösten, kommer att öka Skånemejeriers konkurrenskraft ytterligare, konstaterar företagets VD Björn Sederblad.

För ytterligare upplysningar, var vänlig kontakta:
Anders Olsson, ordf. tel. 070-535 69 17
Björn Sederblad, VD, tel. 070-687 57 94

Skånemejerier är det nära hälsomejeriet med sitt ursprung i Skåne. Vi tar årligen emot ca 353 Mkg mjölk som bland annat säljs som mjölk, grädde, fil, yoghurt och matlagningsprodukter. I vår portfölj ingår även varumärkena Bravo och Allerum.

Skånemejerier är en ekonomisk förening som ägs av 572 mjölkbönder i Skåne och delar av Småland. Vi omsätter 2,9 miljarder kronor och har 600 anställda.