Pressinbjudan: Hjordnära ekologiska mejeri bygger ut  stor efterfrågan av företagets produkter

Pressinbjudan: Hjordnära ekologiska mejeri bygger ut stor efterfrågan av företagets produkter

Sveriges enda helt ekologiska färskvarumejeri har blivit en succé och måste nu bygga ut sin produktion för att klara av marknadens efterfrågan. Hjordnära är det lilla ekologiska mejeriet, strax utanför Hjo, som invigdes så sent som hösten 2009. Nu tas första spadtaget till den 800 kvadratmeter stora tillbyggnaden, torsdagen den 30 juni kl 10.30.

-Det är fantastiskt att konsumenternas intresse för våra produkter är så stort. Mejeriet stod klart hösten 2009 och är redan för litet. Men jag tror att det ligger i tiden med ett litet ekologiskt mejeri. Konsumenterna vill veta varifrån mjölken kommer och att den produceras i samklang med miljön, säger Ulla Kjellander, som tillsammans med sin man Bengt, äger Nygården där mejeriet ligger.

Hjordnära är ett dotterbolag till Skånemejerier och Nygården är en av sju mjölkgårdar som är delägare i mejeriet. De övriga gårdarna heter: Almnäs bruk, Erikstorp, Lunden, Ormebacken, Perstorp, Runneberg och Tostaryd.

Vad är det då som ligger bakom framgångarna med Sveriges enda ekologiska mejeri, Hjordnära, vars produkter både är prisbelönta och smått kultförklarade i media?

-Jag tror att det är den där ”Bullerbykänslan” som Hjordnäras mjölkbönder lyckats förmedla till konsumenterna. Det är ett litet mejeri, mjölken är spårbar till gårdarna som ligger nära varandra och det finns en uttalad miljöprofil. Men vi får heller inte glömma den goda smaken och de vackra förpackningarna med de fina röda ladugårdarna. Det är svenskt, närproducerat och äkta, konstaterar Hjordnäras VD Ove Konradsson.

Hjordnära mejeri är även efter utbyggnaden Sveriges minsta mejeri och kommer även att bli kretsloppsmejeri, där korna driver mejeriet med hjälp av sin gödsel som blir till gas.
Den här biogasanläggningen byggs i familjen Kjellanders regi och gasen ska driva mejeriets ångpanna.

Den byggnad som vi nu ska ta första spadtaget till, kommer att byggas i rött tegel och i samma jordnära stil som den gamla byggnaden från 1996. Den planerade tillbyggnaden av Hjordnära ekologiska mejeri, beräknas vara klar vid årsskiftet.

Hjärtligt välkomna att delta när vi tar första spadtaget till utbyggnaden!

Plats: Hjordnära mejeri, utanför Hjo
Tid: Torsdagen den 30 juni kl 10.30

För ytterligare upplysningar, kontakta: Ove Konradsson VD för Hjordnära Mejeri.
Mobil: 0708-53 13 25.

Program torsdagen den 30 juni på Hjordnära

10.30         Mingel med mjölkdrink och provsmakning av Hjordnäras produkter.
10.45         Första spadtaget tas, med tal av inbjudna talare och gäster.
( Gäster från Hjo kommun, Skånemejerier, Peab och Hjordnära).
11.15         Marcus Nyström och Ove Konradsson presenterar vad vi ska göra vilka nyhetslanseringar av produkter som står för dörren.
Dessutom kommer Bengt Kjellander att berätta om Nygårdens biogassatsning som gör Hjordnära till ett kretsloppsmejeri.
11.45         Frågestund där deltagarna svarar på pressens frågor.
12.00         Vi bjuder samtliga deltagare på lunch på den pittoreska restaurangen Stampens Kvarn ca 3 km från mejeriet.
13.45         Avslut

För att kunna planera lunch etc. är vi mycket tacksamma för OSA senast 28 juni till
Susanne Mattsson 0503 – 32441. susanne.mattsson@hjordnara.se

Gå gärna in på vår hemsida www.hjordnara.se

Varmt välkomna till en ny fas i Hjordnäras utveckling!
Ove Konradsson, VD

Skånemejerier är en ekonomisk förening som ägs av cirka 600 mjölkbönder i södra Sverige. Vi värnar om mångfalden på den svenska mejerimarknaden. Bland våra varumärken finns Skånemejerier, Bravo, Allerum, Smålands- och Blekingemjölk. Vi omsätter drygt 3 miljarder kronor och har ca 590 anställda. I Skånemejerierkoncernen ingår dotterbolagen Hjordnära, Lindahls mejeri och Östgötamjölk. Vi är också delägare i Skånemejerier Storhushåll AB samt ProViva AB.