Prestigefyllt pris till Skånemejerier-ost

Skånemejeriers ost Brie Bistro har vunnit guld i den internationella designtävlingen Pentawards. Tävlingen, som avgjordes i Shanghai, är världens enda internationella tävling i förpackningsdesign. Brie Bistro vann i en av de tyngsta klasserna, den för Mejeriprodukter.

Det är Malmöbyrån ID kommunikation som står bakom designen av Brie Bistro, som tävlade bland 854 bidrag från sammanlagt 39 länder. Brie Bistro presenterades vid prisutdelningen i den belgiska EU-paviljongen på världsutställningen i Shanghai. Bidraget kommer även att under januari visas i Paris på DesignPack Gallery.

– Vi ville fånga upp uttrycket kring gamla bistro-menyer och det som fyller den miljön. Snabbt kom vi fram till en renodlad grafisk lösning som andas tradition och historia. Det var uppenbarligen rätt strategi, säger Per Hallin, creative director vid ID kommunikation och en av deltagarna i den belönade arbetsgruppen. Art directorn bakom förpackningen är IDs Emma Ringsberg.

– Vi ville ha ett namn och en förpackning som gestaltar det genuina och det traditionella, säger Skånemejeriers affärsutvecklare Per Högsten. ID fick fria händer och överraskade oss med en lösning som verkligen är mitt i prick. Guldet i Pentawards känns som ett härligt kvitto på bärkraften i vårt långvariga samarbete.

Skånemejerier är en ekonomisk förening som ägs av 580 mjölkbönder i södra Sverige. Vi värnar om mångfalden på den svenska mejerimarknaden. Bland våra varumärken finns Bravo, Allerum, Smålands- och Blekingemjölk. Vi omsätter drygt 3 miljarder kronor och har ca 600 anställda. I Skånemejerierkoncernen ingår dotterbolagen Hjordnära, Lindahls mejeri och Östgötamjölk. Vi är också delägare i Skånemejerier Storhushåll AB samt ProViva AB.