Skånemejerier byter till miljöcertifierade mjölkförpackningar

Skånemejerier byter till miljöcertifierade mjölkförpackningar

Skånemejerier byter nu till ett mer miljövänligt förpackningsmaterial till sina mjölkpaket. De nya förpackningarna är tillverkade av ett oblekt papper och tillverkningsprocessen är mindre energikrävande. En annan förändring som märks med det nya materialet är att mjölkpaketens insida nu är brun.

Skånemejeriers i särklass största produkt är den vanliga mjölken – Standard-, Mellan- och Lättmjölk. Varje år tillverkas mer än 65 miljoner mjölkpaket vid mejeriet i Malmö, mer än
1 800 ton papper används till dessa mjölkförpackningar. Så det nya mindre energikrävande materialet innebär en stor vinst för miljön.

Det nya förpackningsmaterialet kallas Duplex-board och tillverkas av Korsnäs Bruk. Fördelen med det nya oblekta papperet är att det inte behövs blekmedel i tillverkningsprocessen. Korsnäs har också lyckats sänka energianvändningen vid tillverkningen. Papperet är bestruket på ena sidan med ett vitt material som det går att trycka text och bilder på. Bestrykningen kallas clay-coating och är ett naturligt material baserad på krita, vars miljöpåverkan är minimal.

Pappersmassan till det nya förpackningsmaterialet tillverkas dessutom av virke från ett skogsbruk som tar särskild hänsyn till miljö och sociala förhållanden. Reglerna bestäms av FSC®, Forest Stewardship Council. Därför har alla mjölkförpackningar ett speciellt märke från FSC.

Det nya förpackningsmaterialet med den bruna insidan har också en annan bra egenskap, den släpper igenom mindre ljus, vilket är bra för mjölkens hållbarhet.

Det nya förpackningsmaterialet ska så småningom också införas för Skånemejeriers övriga sortiment, fil, yoghurt grädde mm.

Läs mer om Skånemejeriers miljöarbete på www.skanemejerier.se/Miljo

Mer information om Forest Stewardship Council finns på deras svenska hemsida: www.fsc-sverige.org/

För mer information kontakta:

Armina Mustafic, miljöansvarig, Skånemejerier, 040 – 14 27 10
Fredrik Javensköld, miljösamordnare, Skånemejerier, tel. 040 – 14 28 56

Skånemejerier är en ekonomisk förening som ägs av cirka 570 mjölkbönder i södra Sverige. Vi värnar om mångfalden på den svenska mejerimarknaden. Bland våra varumärken finns Skånemejerier, Bravo, Allerum, Smålands- och Blekingemjölk. Vi omsätter drygt 3 miljarder kronor och har ca 590 anställda. I Skånemejerierkoncernen ingår dotterbolagen Hjordnära, Lindahls mejeri och Östgötamjölk. Vi är också delägare i Skånemejerier Storhushåll AB samt ProViva AB.

Läs mer på www.skanemejerier.se eller följ oss på Facebook www.facebook.com/skanemejerier.
Prenumerera på våra nyhetsbrev: www.skanemejerier.se/nyhetsbrev.