Hållbarhetschef Armina Nilsson firar tillsammans med kon Sonja och Anders Rolfsson och Conny Fagerström, styrelsemedlemmar i Skånemejerier Ekonomisk Förening.

Skånemejerier klättrar till topplacering inom hållbarhet

Skånemejerier är Sveriges mest hållbara mejeri enligt konsumenterna. Det visar resultatet från Skandinaviens största varumärkesundersökning Sustainable Brand Index 2017 som publicerades i torsdags. Skånemejerier hamnar plats 16 av 286 i Sverige och tar även hem fjärdeplatsen i livsmedelsbranschen.

– Det känns fantastiskt att vårt arbete resulterat i topplacering och att konsumenterna uppmärksammar och har förtroende för oss. Det är en bekräftelse på att det vi gör för djurhälsan, miljön och samhället är bra och rätt. Vi ska fortsätta detta arbete och visa hur den traditionella mejeribranschen kan vara med och arbeta för en hållbar framtid, säger marknadsdirektör Caroline Olsson.

För Skånemejerier är det viktigt att hela tiden försöka minimera miljöpåverkan. Satsningar på förnybar energi i produktionen, biodrivmedel och miljösmarta förpackningar är några exempel. Det är också viktigt att bidra till samhällsutvecklingen och att ha en bra dialog med konsumenterna.

– Genom att ha ett tydligt fokus på att lyfta fram det gedigna och omfattande arbete som dagligen görs ute på gårdarna kopplat till djuren och naturen, har vi lyckats skapa engagemang och öka förståelsen och kunskapen hos konsumenterna. Via sociala medier har vi en mycket nära kontakt med våra konsumenter om dessa frågor, vilket är väldigt betydelsefullt, säger Armina Nilsson som är hållbarhetschef på Skånemejerier.

Inför nästa år är målsättningarna ännu högre och Skånemejerier kommer att fortsätta driva den hållbara utvecklingen framåt i hela branschen.

Varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index listar för sjunde året i rad Sveriges mest hållbara varumärken. Tillfrågade i undersökningen är ett riksrepresentativt urval av 11 000 konsumenter som har bedömt hur Sveriges största varumärken presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande.

Kontakt och mer information:

Armina Nilsson
Hållbarhetschef
070–508 46 01
armina.nilsson@skanemejerier.se

Caroline Olsson
Marknadschef
caroline.olsson@skanemejerier.se

Skånemejerier värnar om den svenska mjölkbonden och om mångfalden på den svenska mejerimarknaden. Bland våra varumärken finns Skånemejerier, Bravo, Allerum, Hjordnära, Åsens Lantmjölk och Lindahls.

Skånemejerier sysselsätter drygt 600 medarbetare direkt och många fler i vår närhet. Närmare 380 mjölkbönder i Skåne och Sydsverige levererar mjölk till våra mejerier.

Läs mer på www.skanemejerier.se eller följ oss på Facebook www.facebook.com/skanemejerier.