Skånemejerier prisas för jämställdhet

Veckans affärer utser Sveriges bästa arbetsplatser, och Skånemejerier finns med bland de fem topprankade i årets mätning, som totalt har omfattat 150 företag. Det är bland annat jämställdhetsfrågor och företagskultur som bedöms utifrån olika parametrar i Veckans Affärers undersökning.

Ett 50-tal olika parametrar har poängbedömts inom fyra olika områden: fördelning mellan män och kvinnor i organisationen och på de olika nivåerna, fördelningen mellan lön/ersättningar, balans i livet-åtgärder samt företagskultur.

Det är inte de företag som har flest kvinnor som vinner, utan de företag vars andel kvinnor inte varierar för mycket på olika nivåer och ersättningsmässigt. Man får också poäng för ju fler åtgärder man har när det gäller balans i livet och företagskultur.

Nomineringen för Skånemejerier lyder:  ” Nykomling på toppen som har en låg andel kvinnor anställda. De som finns verkar dock ha alla möjligheter att nå toppen.”

- Vi är oerhört glada över att det arbete vi bedriver på bred front när det gäller jämställdhet och en väl fungerande arbetsmiljö uppmärksammas på detta sätt. Det ger oss verkligen kraft att fortsätta, för det här är ett ständigt pågående arbete, säger Fredrik Heidenholm, HR- och administrativ chef på Skånemejerier.

Skånemejerier är en ekonomisk förening som ägs av 580 mjölkbönder i södra Sverige. Vi värnar om mångfalden på den svenska mejerimarknaden. Bland våra varumärken finns Bravo, Allerum, Smålands- och Blekingemjölk. Vi omsätter drygt 3 miljarder kronor och har ca 600 anställda. I Skånemejerierkoncernen ingår dotterbolagen Hjordnära, Lindahls mejeri och Östgötamjölk. Vi är också delägare i Skånemejerier Storhushåll AB samt ProViva AB.