Skånemejeriers ekomjölk fyller 20 år – och ökar!

Skånemejeriers ekomjölk fyller 20 år – och ökar!

Det är i år 20 år sedan Skånemejerier tog fram sin första ekologiska mjölk. Den lanserades som mjölk från ”Gröna Gården” och då var det fyra gårdar som hade ekologisk produktion. Idag har 53 av Skånemejeriers leverantörer ekologisk produktion. Och Skånemejeriers försäljning av ekomjölk ökar, till skillnad från den totala ekomejerimarknaden i Sverige som minskat de senaste åren.

Skånemejeriers försäljning av ekologisk mjölk går mot trenden. Totalt har marknaden för ekologisk mjölk inom den svenska dagligvaruhandeln minskat med 4-5% per år de senaste tre åren. Under samma period har Skånemejeriers volym ökat med drygt 50 %, från 5,45 till 8,25 miljoner kilo ekologisk mjölk.

– Att också ha ekologiskt producerade varor i sortimentet är en självklarhet idag. Det är oerhört glädjande att vår försäljning ökar. Det visar på ett växande förtroende för vår ekologiska mjölk hos konsumenterna men också att efterfrågan i södra Sverige på ekologisk mjölk inte viker som i övriga landet, säger Caroline Olsson, Skånemejeriers marknadschef.

Förutom den ekologiska mjölken med Skånemejeriers varumärke finns i sortimentet också ekologiska produkter från Hjordnära mejeri, som Skånemejerier äger. Hjordnära mejeri har nyinvesterat och byggt ut för att möta en ökande efterfrågan i hela landet.

Förra året lanserades Skånemejerier också en ”Mjölk från Klimatcertifierade gårdar” Idag kommer mjölken från Wanås gods. Förutom att gården följer KRAVs regler arbetar de aktivt med att minska utsläppen av klimatpåverkande gaser, de använder förnybar energi i produktionen och effektiviserar energi- och kväveanvändningen.

Spännande utmaning
1992, då Skånemejeriers Mjölk från Gröna Gården lanserades, var det fyra leverantörer som hade ekologisk mjölkproduktion. En av dem var Sven Åkerblom i Vollsjö, han är fortfarande aktiv och levererar KRAV-märkt mjölk till Skånemejerier.
– Det fanns en tveksamhet mot ekologisk mjölkproduktion på den tiden men Skånemejeriers marknadsavdelning trodde på idén. Att börja leverera ekologisk mjölk var inget svårt beslut att fatta eftersom vi hade haft ekologisk produktion sedan 1975, av brödspannmål och kött. Vi har nu tagit ett steg till och börjat med ekologisk äggproduktion, berättar Sven Åkerblom.

Sven Åkerblom hoppas att fler mjölkbönder vill och ges möjlighet att gå över till ekologisk produktion.
– Av alla de som ställt om till ekoproduktion tror jag inte det finns någon som gått tillbaka. Det kan vara krångligt att följa KRAVs regler för ekoproduktion men det är en spännande utmaning och man måste ställa om i huvudet också och tänka ekologiskt. Att man minimerar energianvändningen, odlar allt sitt eget foder, tar tillvara kornas gödsel och håller en näringsbalans i marken.

Från fyra till 53 ekogårdar
Sedan starten 1992 har antalet ekologiska mjölkgårdar ökat för varje år. Första året var det fyra gårdar av drygt 2000 som levererade ekologisk mjölk till mejeriet. Det var en mycket liten del av den totala invägning som var ekologisk och det räckte bara till en handfull butiker. Förra året, 2011, vägdes 33,2 miljoner kilo in från 53 ekogårdar – cirka 7,5 % av den totala invägningen

En av Skånemejeriers senaste ekologiska leverantörer är Martin Amilon i Övad utanför Klippan. Hans gård har levererat ekologisk mjölk i drygt ett år.
– Att ha ett ekologiskt lantbruk betyder lite mer jobb. Man måste tänka lite annorlunda och det har blivit mer dokumentation och pappersarbete. Men jag tycker det fungerar väldigt bra. Jag märker till exempel att korna mår bättre, och de är inte sjuka lika ofta, säger Martin Amilon.

För mer information kontakta:

Björn Sederblad, VD, Skånemejerier, tel. 040 – 31 39 26

Skånemejerier ägs av cirka 570 mjölkbönder i södra Sverige. Vi värnar om mångfalden på den svenska mejerimarknaden. Bland våra varumärken finns Skånemejerier, Bravo och Allerum. Vi omsätter drygt 3 miljarder kronor och har ca 600 anställda. I Skånemejerierkoncernen ingår bl. a. dotterbolagen Hjordnära och Lindahls mejeri. Vi är också delägare i Skånemejerier Storhushåll AB samt ProViva AB.

Läs mer på www.skanemejerier.se eller följ oss på Facebook www.facebook.com/skanemejerier.
Prenumerera på våra nyhetsbrev: www.skanemejerier.se/nyhetsbrev.