Skånsk Minimjölk med D-vitamin lanseras i Danmark

Skånemejerier har fått klartecken för lansering av Minimjölk berikad med D-vitamin på den danska marknaden. I Danmark finns ingen tradition av att vitaminberika mjölken, men forskning visar att många danskar behöver extra tillskott av just D-vitamin.

-Vi har fått ansöka om tillstånd hos Födevarestyrelsen, som är Danmarks motsvarighet till svenska Livsmedelsverket, för att få D-vitaminberika minimjölken för den danska marknaden. Nivån kommer att vara den dubbla jämfört med vad vi har i Sverige. Enligt EU-regler ska berikningen nämligen ge 15 procent av rekommenderat dagligt intag per 100 g mjölk. I Sverige har vi ett undantag för lägre nivåer sedan gammalt, berättar Lena Nyberg, Skånemejeriers forskningschef.

Den danska överläkaren Henrik Hey, på sjukhuset i Vejle på Jylland, tycker att den nya D-vitamin- mjölken är ett steg i rätt riktning.

- Nyligen gjorda undersökningar visar att danskarna får i sig för lite D-vitamin genom kosten och tidigare undersökningar visar att även 25 procent av skolbarnen får för lite D-vitamin via maten, säger överläkaren Henrik Hey.

D-vitamin har flera viktiga funktioner för kroppen, bland annat stärker den skelettet, tänderna, muskelfunktionerna och immunförsvaret.

Det här är första gången som en mjölkprodukt med Skånemejeriers varumärke tar plats i de danska butikernas mejeridiskar.

-Vi säljer sedan tidigare mjölk i Danmark, men inte under vårt eget varumärke, så det  är naturligtvis av strategisk betydelse för oss, konstaterar Skånemejeriers VD Björn Sederblad.

Skånemejerier har stor erfarenhet av att lansera framgångsrika produkter inom hälsoområdet. Fruktdryckerna ProViva och Bravo Friscus är två exempel, på företagets hälsoprofil.

Kommer vi även att kunna köpa den nya D-vitaminmjölken i Sverige?

-Finns det ett intresse, kommer vi att tillverka D-vitaminmjölken även för den svenska marknaden, konstaterar Björn Sederblad.

För ytterligare upplysningar, var vänlig kontakta:

VD Björn Sederblad: Tel 040 – 31 39 26

Forskningschef Lena Nyberg 040 – 31 39 19

Skånemejerier är en ekonomisk förening som ägs av cirka 600 mjölkbönder i södra Sverige. Vi värnar om mångfalden på den svenska mejerimarknaden. Bland våra varumärken finns Skånemejerier, Bravo, Allerum, Smålands- och Blekingemjölk. Vi omsätter drygt 3 miljarder kronor och har ca 590 anställda. I Skånemejerierkoncernen ingår dotterbolagen Hjordnära, Lindahls mejeri och Östgötamjölk. Vi är också delägare i Skånemejerier Storhushåll AB samt ProViva AB.