Skottorps säteri och Skånemejerier skapar ”slottsmejeri” - för lansering av cheddar- och slottsost

Skånemejeriers styrelse har beslutat att investera i uppbyggnaden av ett slottsmejeri på Skottorps Slott i Halland. Tanken är att bygga om det gamla vackra kostallet på slottsområdet, till en modern funktionell mejerilokal.

- I den här miljön ska vi bland annat tillverka Cheddarost enligt de gamla traditioner som finns i området, där det sedan urminnes tider har tillverkats fantastiska ostar. Det blir lokala varumärken som produceras av den mjölk som kommer från närliggande gårdar. Vi tror att en lokal Cheddarost från Skottorps slott kommer att bli mycket intressant för marknaden, konstaterar styrelsens ordförande Anders Olsson.

Skånemejerier bildar tillsammans med Skottorps Säteri AB, samt mjölkproducenten Lars – Inge Gunnarsson, ett samägt bolag, där Skånemejerier kommer att äga 50 procent av aktierna.

Produktionen ska bedrivas på slottsområdet när det nya mejeriet står klart i april nästa år.

Det är Skånemejerier som med sitt breda kunnande inom mejerinäringen kommer att ansvara för uppbygganden och utrustningen av mejerilokalen. Till en början blir den årliga produktionen 150 ton Cheddarost samt 150 ton Slottsost.

Skottorps slott, som ligger i Halland, mellan Båstad och Laholm, har anor från 1670-talet.

Det uppfördes av Frans Joel Örnestedt, efter ritningar av Nicodemus Tessin den äldre. Den 6 maj år 1680 gifte sig Karl XI med Ulrika Eleonora från Danmark, på Skottorp Slott.

De nuvarande ägarna Ingmarie och Thomas Müller-Uri, bedriver bland annat konferens och restaurangverksamhet på slottet och har ägt slottet i fem år.

- Det har varit vår dröm att få starta ett eget mejeri på Skottorps Slott och få förena de gamla fina traditionerna med dagens moderna livsmedelsprocess. Vi bygger ett medelstort mejeri som kommer att ha såväl ett gammaldags produktionssätt, som det moderna och effektiva. Vi hoppas att Skottorp ska bli ett stort besöksmål för matintresserade människor, säger Ingmarie Müller–Uri, som har många års erfarenhet från kvalificerade jobb inom den svenska mejeriindustrin.

Mer information om slottet finns på webbadressen; www.skottorpsslott.se

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anders Olsson, ordförande Skånemejerier. Mobil: 0705-356 917
Ingmarie Müller- Uri, Skottorps Säteri AB Mobil:  070-772 84 28

Skånemejerier är det nära hälsomejeriet med sitt ursprung i Skåne. Vi tar årligen emot ca 353 Mkg mjölk som bland annat säljs som mjölk, grädde, fil, yoghurt och matlagningsprodukter. I vår portfölj ingår även varumärkena Bravo och Allerum.

Skånemejerier är en ekonomisk förening som ägs av 572 mjölkbönder i Skåne och delar av Småland. Vi omsätter 2,9 miljarder kronor och har 600 anställda.