Välkommen till Lunnarps mejeri - som firar sitt 50 års jubileum

Det är 50 år sedan mejeriet i Lunnarp byggdes och det ska vi fira lördagen den 4 september med lite festligheter mellan kl 10 och 15. Skånemejerier bjuder in alla som bor i Lunnarp, personalen samt media.

Mejeriet i Lunnarp byggdes 1960 och har sedan dess byggts till i omgångar. Anläggningen är nu drygt 40 000 kvadratmeter och här arbetar cirka 150 personer. När mejeriet startades tillverkades smör i anläggningen. Idag är det fruktdryckerna Bravo och ProViva som är de stora produkterna, som tillsammans svarar för 75 procent av produktionen i Lunnarp.

Den allra största produkten är Bravo. Mer än en miljon liter Bravo Juice rullas varje vecka ut från mejeriet. Därefter kommer ProViva, med den nyttiga ”magbakterien” och som vi producerar cirka 500 000 liter av varje vecka. Sedan ett år tillbaka tillverkas här även Bravo Friscus; en världsunik juice med dubbel bakteriekultur, som stärker kroppens naturliga försvar.

ProViva, som finns i cirka 20 olika sorter, har rönt stora försäljningsframgångar och ska på sikt lanseras internationellt. Skånemejerier har i sommar ingått ett samägande med den franska mejerikoncernen Danone, som köpt 51 procent av aktierna i ProViva AB och även i Lunnarp AB. Det innebär att mejeriet från och med oktober i år har en ny huvudägare, som kommer att vara ansvarig för anläggningen.

Du är välkommen att fira Lunnarps 50 – års jubileum med oss på lördag. På plats finns representanter för företagsledningen.

Skånemejerier är det nära hälsomejeriet med sitt ursprung i Skåne. Vi tar årligen emot ca 353 Mkg mjölk som bland annat säljs som mjölk, grädde, fil, yoghurt och matlagningsprodukter. I vår portfölj ingår även varumärkena Bravo, ProViva och Allerum.

Skånemejerier är en ekonomisk förening som ägs av 572 mjölkbönder i Skåne och delar av Småland. Vi omsätter 2,9 miljarder kronor och har 600 anställda.