Västgötaprofilen Ove Konradsson ny VD för Hjordnära

Hjordnära ekologiska mejeri, utanför Hjo får en ny VD från den 1 april, då Ove Konradsson tillträder tjänsten.

-          Vi är mycket nöjda med att ha lyckats rekrytera ett av ”Jordbruks-Sveriges” allra mest kända namn till Hjordnära och Skånemejerier, säger Skånemejeriers VD Björn Sederblad och Hjordnäras styrelseordförande Thomas Berglund.

Hjordnära ekologiska mejeri, ägs gemensamt av Skånemejerier och sju mjölkleverantörer och invigdes i september 2009.

Den tillträdande vd:n Ove Konradsson, har en mycket gedigen bakgrund från ett antal ledande befattningar inom livsmedelsindustrin, bland annat som vd för Skövde Slakteri. Närmast kommer han från en tjänst som lantbruksdirektör i Västra Götaland.

Ove Konradsson kommer även att ingå i Skånemejeriers koncernledningsgrupp med ansvar för mejeriets affärer i Finland och Norge.

-          Som västgöte och förkämpe för det närproducerade känns det väldigt rätt att jobba med Hjordnära och Skånemejerier, kommentarer Ove Konradsson.

Hjordnära mejeri strax utanför Hjo, finns på en av de 7 mjölkgårdar som producerar den ekologiska mjölken. Mejeriet bedriver småskalig kvalitetsproduktion av bland annat mjölk, fil och yoghurt.

-          Vi har fått ett fantastiskt mottagande på marknaden och vi ser att intresset för lokala kvalitetsprodukter är stort, säger Björn Sederblad.

För ytterligare upplysningar var god kontakta:

Thomas Berglund, ordförande i Hjordnära och en av mjölkleverantörerna.
Tel: 0503 – 160 05, eller mobil: 070- 585 06 21

Björn Sederblad, vd Skånemejerier
Tel: 040 – 31 39 26

Skånemejerier är det nära mejeriföretaget med sitt ursprung i Skåne. Vi tar årligen emot ca 360 Mkg mjölk som bland annat säljs som mjölk, grädde, fil, yoghurt och matlagningsprodukter. I vår portfölj ingår även varumärkena Bravo, ProViva och Allerum. Skånemejerier är en ekonomisk förening som ägs av ca 600 mjölkbönder i Skåne och delar av Småland. Vi omsätter 2,9 miljarder kronor och har ca 600 anställda.