Nyhetsbrev från Skånes Dansteater

Välkommen till en ny säsong med Skånes Dansteater som bjuder på flera olika föreställningar både i Malmö och på turné i Skåne. Vi ser fram emot en härlig dansvår som vi hoppas att Du vill dela med oss! PALLADIUM BAROQUE Den 25 januari kan du se Skånes Dansteaters dansare Katarina Wallmo och Rumiko Otsuka i Öppningskonserten av musikfestivalen PALLADIUM BAROQUE. De kommer att dansa solon och duetter till musik som framförs av Ensemble Mare Balticum och Svanholm Singers. Ett spännande möte mellan barockmusik och modern dans. PALLADIUM BAROQUE arrangeras av Musik i Syd. Spelas fredag 25 januari kl.19.30 på Palladium i Malmö Biljetter: Kulturcentralen 040-10 30 20 eller www.kulturcentralen.nu. PARADISE? PARADISE? är en film- och dansföreställning om människors föreställningar, förväntningar och jakt efter lyckan. Om det underbara som ska hända, senare, när vi kommit ett litet stycke längre, när vi hittat fram. I föreställningen medverkar dansare från Skånes Dansteater och lokala statister. I koreografi av Petter Jacobsson och Thomas Caley. Spelas på turné Tis 5/2 kl. 19.00 Lunds Stadsteater. Biljettbyrån 046-13 14 15. Tors 7/2 kl. 19.00 Ystads Teater. Biljetter 0411-577199. Sön 10/2 kl. 18.00 Resa till Skånes Dansteater i Malmö med Trelleborgs Teaterförening. Biljetter 0410-444 27. Ons 13/2 kl. 19.00 Kristianstads Teater. Biljetter 044-12 58 20. Sön 17/2 kl. 19.30 Teater Borgen i Osby. Biljetter 0479-15155. KASHMAL med CobosMika Company Skånes Dansteater visar i vår ett spännande gästspel med gruppen CobosMika Company. Kompaniet bildades år 2000 av Olga Cobos och Peter Mika. Deras explosiva koreografiska språk blandar dans med improvisation och fysisk teater. Olga Cobos and Peter Mika har båda bakgrund som dansare bl a i koreografen Rui Hortas kompani S.O.A.P. Att uppleva föreställningen KASHMAL är som att uppleva en absolut sanning. Genom att lyfta på den tjocka huden, lager efter lager, blottas de dolda skatterna innanför, det som vi tror är det vackra med var och en av oss. Stycket är inspirerat av legenden om Kashmal och bygger på den bibliska profeten Hesekiels syner. Spelas den 7 mars kl. 19.30 och den 8 mars kl. 18.00 på Skånes Dansteater Biljetter 040-20 85 00, 077 170 70 70 eller www.ticnet.se TEATERNS DAG 29 MARS Lördag den 29 mars är det Teaterns Dag i Malmö. På Skånes Dansteater håller vi öppna repetitioner där Susanne Jaresand repeterar på den andra akten av VOICES. Insläpp i salongen kl 12.00, 13.00 och 15.00. BOKA TIDIGT-RABATT Vi vill visa vår uppskattning till dig som är återkommande besökare på Skånes Dansteater. Den 19 april har vi premiär på Malmö Opera med årets stora dansproduktion VOICES. Bokar du dina biljetter senast den 15 mars får du 25% rabatt, oavsett antal biljetter. VOICES Två koreografer som arbetar i mycket nära samklang med musiken delar kväll när Skånes Dansteater intar Malmö Operas scen i vår. "Dans skapar musik" säger den finske koreografen Tommi Kitti och presenterar du-dun-duu, ett gränsöverskridande stycke för åtta dansare. Musiken är Timo Alakotilas mästerliga tonsättning av Kirsi Kunnas poesi som här översatts till svenska. Sången framförs a capella av sex sångare som även medverkar på scenen. du-dun-duu är ett fysiskt gestaltande av klang och ton. Känslan är mörk, jazzig och ömsint. För Susanne Jaresand är musikens rytm själva navet för dansens form. "Dans är musik" säger Jaresand. Med En Face har hon skapat en vacker och ljus föreställning till Ingvar Lidholms musikstycke Riter. I samarbete med Malmö Operaorkester och sångare ur Operakören. Spelas på Malmö Opera med premiär den 19/4 kl 18.00. Övriga datum: 22/4 kl. 19.00, 26/4 kl. 18.00, 30/4 kl. 18.00, 3/5 kl. 18.00, 4/5 kl. 18.00, 7/5 kl. 13.00, 8/5 kl. 19.00, 10/5 kl. 18.00, 15/5 kl. 19.00 & 16/5 kl. 19.00. Biljetter 040-20 85 00, 077 170 70 70 eller www.ticnet.se ETT UTSKICK FRÅN Skånes Dansteater – Box 17700 – SE-200 10 Malmö – Tel 040-20 84 71 – Fax 040-20 84 74 www.skanesdansteater.se info@skanesdansteater.se