Skånes Dansteater tipsar om dans

Skånes Dansteater tipsar om dans: PÅ INKONST: STEN SAKS PAPIR Anders Christiansen 11 & 12 oktober kl 19.00 på INKONST, Teatern, Bergsgatan 29 Möt en av Danmarks främsta koreografer Anders Christiansen som med hjälp av det ljusa, vita pappret tränger in i människans mörka rum. Skånes dansteater-erbjudande: Gå för endast 110 kr på gästspelet med Anders Christiansen på INKONST! Bokning genom mejl till: ann@inkonst.com "Enkelt och stramt som en ritual./…/ Det är denna typen av föreställningar som ger nytt liv i den moderna dansen." (Politiken) I Sten Saks Papir står koreografen och dansaren Anders Christiansen ännu en gång ensam på scenen. Men denna gång med en ganska speciell motspelare: det vita, ljusa pappret. I ett förfinat universum av papper går Christiansen aktivt i klinch med scenografin, och genom sin dans omformar han och bygger vidare på scenens fantastiska pappersinstallation. Designern Lise Klittens pappersinstallation understöds av Michael Breiners enkla ljusdesign med nykomponerad elektronisk musik av den danske kompositören Jakob Brandt-Pedersen som använt pappret både som inspiration och direkt ljudkälla. www.inkonst.com HOS DANSSTATIONEN PÅ PALLADIUM: INAFF Lena Josefsson & Kompani Raande-Vo 13 okt kl 19.30 hos Dansstationen på Palladium, Söderg 15 i Malmö Fd Skånes Dansteater-chefen Lena Josefsson är tillbaka i Malmö! Lena är en av Sveriges främsta koreografer, känd och hyllad för sina jordnära och blandkulturella föreställningar med stor dansglädje. Nu gästspelar hon med sitt eget kompani hos Dansstationen på Palladium. Nya verket "Inaff" utspelar sig i gränslandet mellan barndom och vuxenliv. Vi dras in i en suggestiv värld med fantasieggande masker och pulserande musik. Rytmer och rörelser bildar tillsammans en omtumlande och ömsint föreställning om utsatthet och livsaptit. Biljettbokning: Kulturcentralen 040-10 30 20. Ord. biljettpris 180:- Student/Under 26/Pensionär 90:- "Urbant maskspel som svänger. (…) Attityder, gruppmentalitet, attraktion och utstötningsmekanismer finner sina tydliga, ibland streetsmarta, uttryck alltmedan Savannah Aggers musik pulserar som hett blodomlopp..." (Svenska Dagbladet) www.dansstationen.nu ETT UTSKICK FRÅN Skånes Dansteater – Box 17700 – SE-200 10 Malmö – Tel 040-20 84 71 – Fax 040-20 84 74 www.skanesdansteater.se info@skanesdansteater.se