CGI vinnare i Skånetrafikens upphandling kring nytt digitalt kundmöte

Upphandlingen digitalt kundmöte avser en helhetslösning för CMS, CRM, e-handel, kundärendesystem, ny hemsida och integrationsplattform. Skånetrafikens kundärendesystem behandlar ca 300 000 kundärenden per år och Skånetrafikens hemsida har ca 1,7 miljoner besök i månaden.

Skånetrafiken nya digitala kundmöte kommer att ge de skånska kollektivresenärerna en bättre service och fler kundvänliga tjänster vilket förenklar resan både före och efter som t ex bättre och mer utvecklade betaltjänster och en förenklad hantering av garantiärenden.

Nio konsultföretag lämnade in ansökan om att få delta i upphandlingen. Sju av dessa prekvalificerades och fyra lämnade slutligen in anbud; Logica Sverige AB (namnändrat till CGI Sverige AB), Tieto och Acando lämnade anbud tillsammans under namnet Tieto Sweden AB, CSC Sverige AB och CapGemini Sverige AB.

-  CGI har presenterat en genomarbetad lösning och projektorganisation med en prisbild som har en klar fördel gentemot övriga anbudgivare. Våra nuvarande system är drygt 10 år gamla och behöver både förnyas och bytas ut för att bättre svara upp till våra kunders krav och önskemål kring våra digitala tjänster, säger försäljningschef Camilla Bunke på Skånetrafiken.

Implementationsprojektet ligger på ca 20 700 000 SEK och förvaltningskostnaden på ca 48 000 000 SEK beräknat på 8 år. Skånetrafikens årliga intäkter ligger på drygt 2 miljarder.

Avtalstiden för implementationen är 16 månader och därefter löper förvaltningsavtalet på 4 år från datum för tecknande av avtal med möjlighet till förlängning med 2+2 år.

-  Vi är oerhört glada över förtroendet att som utvald leverantör få bidra i utvecklingen till det spännande och viktiga projekt som nu Skånetrafiken står inför. Kollektivresenärer idag ställer höga krav på hur digitala tjänster utvecklas och tillgängliggörs både för att förenkla resandet men också för att erhålla rätt service. Vi ser verkligen fram emot att, genom ett nära och långsiktigt samarbete med Skånetrafiken, möta resenärernas behov genom att realisera en modern och långsiktigt hållbar lösning för det digitala kundmötet, säger Sara Mårtensson, affärsenhetschef, CGI Skåne.

För ytterligare information, kontakta;
Ulrika Mebius, press och informationschef Skånetrafiken
Tfn 0451-28 85 01

Camilla Bunke, försäljningschef Skånetrafiken
Tfn 0451-28 85 65