Kunden i centrum i nytt avtal för Öresundstågen

Kunden i centrum i nytt avtal för Öresundstågen

Tisdagen den 21 maj tilldelades ett nytt trafikavtal för Öresundstågen. Det blir SJ AB som svarar för driften av Öresundstågen från och med december 2020. Det nya avtalet sätter kundens hela reseupplevelse i centrum.

SJ AB tilldelas avtalet efter en omfattande utvärderingsprocess som har visat att de har det mest fördelaktiga avtalet när pris och kvalitet vägts samman. Avtalet är ett incitamentsavtal som driver mot en högre kvalitet i kundbemötandet för hela reseupplevelsen.

- Vi har velat utveckla ett antal parametrar såsom bättre ersättningstrafik, bättre omhändertagande på tåg och perronger vid störning, ökad bemanning och service på tågen, bättre hittegodshantering och högre kvalitet i fordonsunderhåll och sittplatskapacitet. SJ AB har visat stor lyhördhet för våra höga ambitioner i sin gedigna och genomarbetade leveranslösning, säger Håkan Henmyr, projektchef för upphandlingen, Skånetrafiken.

Region Skåne bygger en ny underhållsdepå i Hässleholm som står klar 2020. När det nya trafikavtalet tas i drift ingår även ett helhetsåtagande där SJ AB har ansvar även för tågunderhållet.

Öresundstågstrafiken är sedan många år en etablerad regionaltrafik i södra Sverige. Med en ny underhållsdepå i Hässleholm och ett helhetsåtagande där SJ AB ansvar för både trafik och underhåll ger det mycket goda förutsättningar för förbättringar. Trafikeringsavtalet med Danmark som är ett samarbetsavtal som innebär att Skånetrafiken ges ett samlat ansvar som trafikbeställare för Öresundstågstrafiken mellan Malmö och Köpenhamn, är ytterligare en förbättring för Öresundstågstrafiken som blir verklighet från 2023

- Jag är glad att vi med det nya trafikavtalet kan ta ett stort steg för att nå målen med bättre punktlighet och nöjdare kunder. Med en ny underhållsdepå, det nya trafikavtalet med Danmark och ett helhetsåtagande där SJ AB står för både trafik och underhåll kan vi förbättra upplevelsen för alla resenärer på Öresundstågen och förhoppnings öka resandet, säger Carina Zachau (M), ordförande, kollektivtrafiknämnden, Region Skåne.

Avtalet omfattar åtta år med option om ytterligare förlängning på två år, och träder i kraft i samband med tidtabellskiftet i december 2020. Avtalet omfattar i huvudsak driften av Öresundstågstrafiken, inklusive bemanning ombord med lokförare och tågvärdar, driftledning och planering av trafiken, störningshantering samt akut ersättningstrafik, allt underhåll av tågen, övriga servicetjänster som hittegodshantering och servering ombord.

Avtalet tecknas först när tiden för avtalsspärr löpt ut.

För mer information, kontakta

Carina Zachau, (M) ordförande kollektivtrafiknämnden, nås genom politisk sekreterare Helena Nanne, 044-309 30 52

Håkan Henmyr, projektledare, Skånetrafiken, nås genom Skånetrafikens presstjänst 0451-28 85 03

FAKTA

Upphandlingen av trafikavtalet Öresundstågstrafiken har utförts av projektorganisation med deltagande från alla de samverkande svenska beställarna. Projektet har letts av Håkan Henmyr, Skånetrafiken. Projektet kommer att överlämnas till Öresundståg AB i samband med trafikstarten i december 2020.

Öresundståg är ett gemensamt tågtrafiksystem i Sydsverige och Danmark. Bakom Öresundståg står de regionala kollektivtrafikorganisatörerna Blekingetrafiken, Hallandstrafiken, Länstrafiken Kronoberg, Kalmar Länstrafik, Skånetrafiken och Västtrafik i samverkan med DSB och danska Transportministeriet.

- Totalt 111 tågsätt används i Öresundstågstrafiken. De har en maxhastighet på 180 km/h och är utformade för bekväma regionala resor inom och mellan de samverkande regionerna och till och från Köpenhamn.

- Varje tågsätt består av tre sammankopplade vagnar med sammanlagt 229 sittplatser. Vid behov kopplas upp till tre tågsätt samman och kapaciteten blir totalt 687 sittplatser.

- Varje tågsätt kör cirka 255 000 km per år.

- De äldsta tågsätten har kört mer än 4 miljoner km.

Trafikhuvudmän och ägarandel

Skånetrafiken, 40 %,

Länstrafiken Kronoberg, 12 %,

Blekingetrafiken, 12 %

Hallandstrafiken AB genom Region Halland, 12 %

Kalmar Länstrafik, 12 %

Västtrafik AB genom Västra Götalandsregionen, 12 %

Trafikdirektörer

Linus Eriksson, trafikdirektör, Skånetrafiken

Thomas Nilsson, trafikdirektör, Länstrafiken Kronoberg

Sören Bergerland, trafikdirektör, Blekingetrafiken

Andreas Almquist, vd, Hallandstrafiken AB,

Karl-Johan Bodell, trafikdirektör, Kalmar Länstrafik

Lars Backström, vd, Västtrafik AB

Tågdepå i Hässleholm 2020

Vid halvårsskiftet 2020 står den nya Öresundstågsdepån färdig i Hässleholm. Med en komplett utrustad verkstad med 10 spårplatser och därtill sammanlagt 36 spårplatser för städning och uppställning, blir det inte bara en modern anläggning utan också en viktig förutsättning för tågtrafikens expansion i de samverkande regionerna.

• Region Skåne bygger Hässleholmsdepån
  • Ska stå färdig till hösten 2020.
  • Komplett utrustad verkstad med tio spårplatser.
  • Kombihall för bland annat utvändig tvätt och klottersanering.
  • I anslutning till verkstaden byggs lager-och personallokaler.
  • 36 spårplatser för uppställning och städning.
  • Flexibilitet för framtida krav för fordonsunderhåll
  • Stort behov av ny verkstadskapacitet i södra Sverige för underhåll av Öresundståg.
  • Förbättrad kvalitet och effektivitet.
  • Nuvarande verkstad i Danmark uppfyller inte kraven och är fullbelagd.
  • Går inte att konkurrensutsätta fordonsunderhåll om vi inte kan tillhandahålla en modern verkstadsdepå.
  • Hässleholmsdepån skapar helt nya förutsättningar för underhåll av Öresundstågen.
  • Upp emot 200 arbetstillfällen skapas.
  • Skånetrafiken och Öresundståg AB har jobbat parallellt med kravställning kring utformning av funktioner och utrustning

Skånetrafiken finns till för alla som bor, verkar och reser i Skåne. Varje dag reser över 300 000 människor med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg samt 5 000 serviceresor – till jobbet, familjen och vännerna. Genom att resa kollektivt bidrar vi tillsammans till en bättre miljö, ett levande landskap och ger hela Skåne kraft. Eller skjuts om man så vill.

Skånetrafiken är en förvaltning som ansvarar för kollektivtrafiken inom Region Skåne. Vi omsätter cirka 5,8 miljarder kronor och varje år görs fler än 167 miljoner resor med stadsbussar, regionbussar, Pågatågen, Öresundståg, Krösatågen och serviceresefordon