Vad är en välskött trädgård värd?

Värdet på ditt hus ökar med 13 procent om trädgården är välskött (Husqvarnas Global Garden Report 2011). Så den tid, och de pengar, vi lägger på att klippa gräset, plantera, odla i växthus och bygga uterum kan bli en av dina bästa investeringarna någonsin. Nice – två flugor i en smäll! Njutning och värdeökning på en gång (ja och lite jobb såklart).

Rapporten ger en träffande beskrivning av oss svenskar som ”Soldyrkare som försöker pressa ut det mesta av sommaren. Trädgårdssäsongen i Sverige är inte lång, men det är inte ovanligt att svenskar i alla åldrar släpper allt och rusar ut för att njuta av solens första strålar redan i Mars. Svenskarnas topp prioritet i trädgården är att skapa en trädgård för avkoppling (och lek om du har barn).”

Ja – det stämmer klockrent på mig i alla fall.  Jag har redan rusat ut i trädgården och suttit i en skön trädgårdsstol och lapat sol. I tjock täckjacka visserligen…men ändå.

Saker som höjer värdet på din trädgård:
1. Inbjudande uteplats
2. Designad stenläggning
3. Välskött gräsmatta
4. Dekorativa träd
5. Fruktträd

Själv kan jag bocka av punkt 4 och 5 i min trädgård. Och när jag byggt det där uterummet  jag drömmer om – ja då är definitivt punkt 1 avbockad också. Gräsmattan är lite guppig…och visst har vi stenläggning, men att kalla den designad är nog att ta i. Men jag tänker att tre av fem inte är så illa för värdet på mitt hus…som jag i och för sig tänker bo i och njuta av lääääänge till.

Trevlig helg på er allihopa. Hoppas vårsolen tittar fram så vi kan smyga ut i trädgården!

/Tina Dalemo, Skånska Byggvaror AB
blogg@skanskabyggvaror.se