Skånska Byggvaror välkomnar reform för växande komplementhus

Nu planeras utökning och tillväxt bland Skånska Byggvarors stugor

I sommar förväntas bostadsminister Stefan Attefall få igenom sitt förslag om bygglovsbefriade komplementhus på 25 kvadratmeter. Reformen förväntas träda i kraft den 2 juli 2014. Redan nu planerar Skånska Byggvaror för fler val och större storlekar på stugor och trädgårdshus för att bidra till den nya boendeformen.

Idag erbjuder Skånska Byggvaror stugor och trädgårdsbyggnader som skapar större livsrum i villaträdgårdar över hela Sverige. Nu planeras för lanseringen av större varianter av de populära stugorna, exempelvis Alfred, Malte, Ebbe och Lage. Från dagens 15 kvadrat till 25 mycket rymliga kvadratmeter, en ökning som skapar möjligheter även för permanentboende.

-       Som komplementbyggnad kommer våra nya stugor att kunna inredas till kompletta minibostäder. Framöver kan man skapa en vettig extrabostad med pentry, toalett och boyta. Dessutom växer stugorna på höjden. Den här reformen är ett väldigt spännande steg framåt för möjligheterna att utveckla sina befintliga hus och villor och något vi ser fram emot att bidra till, säger Jesper Nilsson, produktchef Skånska Byggvaror.

I reformen föreslås också möjligheten att få lov att bygga till befintliga uterum eller hus med 15 kvadrat, utan bygglov men med bygganmälan. Även det ett besked som ger nya möjligheter för villaägaren.

-       Genom att bygga till sitt befintliga uterum eller lägga till ett helt nytt på 15 kvadratmeter växer livsutrymmet rejält i exempelvis sommarstugan, sportstugan eller weekendbostaden. Att frigöra dessa möjligheter utan krav på bygglov kommer att utveckla svenskarnas boende kraftfullt, säger Jesper Nilsson, produktchef Skånska Byggvaror.

Skånska Byggvaror, Jesper Nilsson produktchef, tel: 0722-350002, växel 042-25 30 00.

E-post: jesper.nilsson@skanskabyggvaror.se