​Trendspan från Skånska Byggvaror. Påkostade lekstugor tar allt större plats i våra trädgårdar

Intresset för påkostade lekstugor växer och modellerna blir mer huslika

Våren står för dörren. Så ut med ungarna i friska luften och släpp loss leken! Med en serie lekvänliga klätterställningar och lekstugor vill Skånska Byggvaror uppmuntra till lek och lust i trädgårdshavet. Och inför våren märks ett tydligt stigande intresse för lekmiljöer i hemmamiljön. Trenden är tydlig. Det är de påkostade lekstugorna som gäller.

Föräldrarna har sina uterum, stugor och altaner. Barnen satsar istället på lekstugor som liknar riktiga hus och som släpper loss leklust och fantasi. Lekstugorna Molly, Felix, Mimmi, Viktor, Ellen och Emil har blivit omedelbara succéer och erbjuds i storlekar från 2-4 kvadratmeter. Främst är det mer påkostade och huslika modeller som Mimmi, med eget loft, och Emil med egen veranda som väcker leklusten hos villaägarna.

Stäng av datorn och ut och lek i friska luften! Det måste ju vara den vanligaste frasen från föräldrar. Det tog vi fasta på när vi satsade på mycket roligare lekmiljöer för barn. Nu går det inte att säga ”men det finns ju inget att göra pappa”, nu är det bara att hänga med barnen ut och leka. Samtidigt kan man säga att det är tydligt att vi satsar mer och mer på våra utemiljöer och fortsätter satsa på livskvalitet i våra hem, säger Jesper Nilsson, produktchef Skånska Byggvaror och själv småbarnspappa.

Exempel på lekstugor som finns i sex modeller. Lekstugan Felix bjuder på rymliga och hemliga 2 kvadratmeter med dörrstorlek som gör det garanterat svårt för föräldrar att tränga sig på. Kostar från 4 495 kronor. Om man vill vara ytterligare lite hemligare kan man välja Molly, eftersom den står på stolpar och har en smal trappa upp till ovanvåningen. Ger dessutom perfekt överblick över hela trädgården och anfallande indianer, pris från 5 995 kronor. I lekstugan Mimmi har barnen till och med ett eget loft för mysiga övernattningar, pris 6 995 kronor.

Skånska Byggvaror, Jesper Nilsson produktchef, tel: 0722-350002, växel 042-25 30 00.

E-post: jesper.nilsson@skanskabyggvaror.se