Anders Kupsu lämnar Skanska för att bli ny VD för Diligentia

Anders Kupsu, VD för Skanska Kommersiell Utveckling Norden, har utsetts till ny VD för Diligentia, ett av Sveriges största fastighetsbolag.
Han kommer därmed efter 20 år på olika positioner i Skanska att lämna företaget under våren och preliminärt tillträda sin nya befattning den 1 juli.

– Anders Kupsu har gjort ett utomordentligt jobb och bidragit till att vidareutveckla vår framgångsrika verksamhet inom kommersiell fastighetsutveckling. Vi önskar honom all lycka i hans nya arbete, säger Claes Larsson, vice VD i Skanska och ansvarig i koncernledningen för Skanskas kommersiella utvecklingsverksamheter i Norden och Centraleuropa.

Anders Kupsu har varit VD för Skanska Kommersiell Utveckling Norden i drygt två år och var innan dess VD för Skanska Bostadsutveckling Norden. Rekrytering av en efterträdare har inletts.

Skanska Kommersiell Utveckling Norden initierar och utvecklar fastighetsprojekt inom kontor, logistik och affärshus. Kontorsverksamheten är koncentrerad till de tre storstadsregionerna i Sverige, Köpenhamnsregionen i Danmark samt Helsingfors i Finland. Utvecklingen av logistik- och volymhandelsfastigheter bedrivs på strategiska orter i Sverige, Danmark och Finland. Skanska Kommersiell Utveckling Norden är uppdelat i tre regionbolag: Göteborg, Stockholm och Öresund.

Anders Kupsu, VD, Skanska Kommersiell Utveckling Norden, tel 010-448 16 27.
Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 010-448 88 38.
Direktlinje för media: tel 010-448 88 99.

Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.com

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Koncernen har idag 55.000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2008 uppgick till 144 miljarder kronor.