Klartecken för miljömärkning av hus

Den Nordiska miljömärkningsnämnden för Svanen har beslutat att ta fram kriterier för miljömärkning av hus. Det innebär att Svanenmärkta hus kan bli verklighet inom en snar framtid. Svanenmärkningen ska i första hand omfatta småhus och det finns redan idag ett stort konsumentintresse för miljömärkta hus. Närmare 60 procent av konsumenterna säger att en Svanenmärkt bostad skulle kännas betydligt mer miljövänlig än en vanlig bostad enligt en undersökning som genomförts av Ipsos-Eureka. – Beslutet att ta fram kriterier för en miljömärkning av hus är en välkommen julklapp. Det finns en önskan både hos konsumenterna och hos oss som byggbolag att få tydligare och objektivare riktlinjer för vad som är en miljövänligare bostad. En Svanenmärkning gör det möjligt och vi hoppas givetvis att kriterierna ska bli färdiga så snart som möjligt, säger Johan Gerklev, miljöchef Skanska Sverige. Nu när Nordiska Nämnden fattat beslut om att ta fram miljömärkningskriterier så är det också tid för övriga intressenter: stat, kommuner, finansiärer, försäkringsbolag att engagera sig genom att undanröja de hinder /skapa de incitament som bör finnas. Fakta om undersökningen Undersökningsföretaget Ipsos-Eureka har genomfört undersökningen. Syftet med undersökningen var att kartlägga det generella miljöintresset, kännedomen kring miljömärkningar och vilken attityd bostadsköparna har till ett miljömärkt boende. 1 500 telefonintervjuer har gjorts med konsumenter mellan 18 och 75 år som planerar att flytta inom de närmaste fem åren. De tillfrågade bor i storstads- eller tillväxtområden (som Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Helsingborg, Västerås, Örebro etc) Intervjuerna genomfördes 25 februari till 10 mars 2003. För ytterligare information, kontakta: Johan Gerklev, miljöchef Skanska Sverige, tel: mobil: 070-542 30 10 Anna Gullerström, pressansvarig, Skanska Sverige, tel: 08-504 364 07, mobil: 070-330 64 07