Nya FM-avtal med Biovitrum och Octapharma

Skanska Facilities Management har tecknat nya serviceavtal med läkemedels- och bioteknikföretagen Biovitrum och Octapharma. Avtalen innebär att Skanska ska leda, utveckla och utföra service i anläggningarna i Stockholm och Uppsala. Totalt är avtalen värda cirka 86 miljoner kronor och löper under två respektive tre år. Skanskas uppdrag omfattar främst kontors- och laboratorieservice samt restauranger. Avtalen gäller från 1 juni 2003. I Biovitrums och Octapharmas anläggningar i Uppsala och Stockholm arbetar cirka 1 100 personer. Vi inledde samarbetet med Biovitrum och Octapharma för ett år sedan. Facilities management-tjänster är en viktig och växande del i Skanskas kärnverksamhet, säger Staffan Ebenfelt, VD för Skanska Facilities Management. Vi har valt ut de servicetjänster vi behöver i anläggningarna. Skanskas upplägg anpassat efter våra behov, säger Ulf Lindquist, Vice President Site Management på Biovitrum. Genom att anlita Skanska har vi en leverantör som ansvarar för att all service fungerar. Det ger oss överblick och underlättar styrningen för att få en effektiv service, säger Rolf Nilsson, Director Materials Management på Octapharma. Skanska är även FM-partner åt läkemedels- och bioteknikföretagen Pfizer, Amersham, Biacore, Pharmacia Diagnostics, Fresenius Kabi och Quintiles. För mer information kontakta: Urban Edstedt, verksamhetsområdeschef Skanska Facilities Management, telefon 070-535 81 10 eller Susanne Kinnunen, informationschef, Skanska Services, telefon 08-504 356 65, Ulf Lindquist, Vice President Site Management, Biovitrum, telefon 08-697 24 38 Rolf Nilsson, Director Materials Management, Octapharma, telefon 08-566 433 50 Skanska Facilities Management är ett dotterbolag inom Skanska Services. Verksamheten innebär att ta över, sköta och utveckla service och IT-infrastruktur i kontor, produktionsanläggningar och fastigheter. Skanska Services har 1 600 anställda i Sverige, Danmark, Finland och Storbritannien. Omsättningen uppgick år 2002 till 2,5 miljarder kronor. Bland kunderna finns Amersham, Ericsson, HP, Philips, Pfizer, Volvo Car Corporation, SAAB Automobile, Scania och Volvo Lastvagnar.