Örebro planerar Sveriges största knutpunkt för tunga transporter

Idag presenterar Skanska och Hållén Arkitekter i samarbete med Örebro kommun planerna på TruckStop Örebro - den största och mest kompletta knutpunkten för tunga transporter i Sverige. TruckStop kommer att bidra till att förbättra miljön i Örebros innerstad genom att minska buller och föroreningar i de centrala delarna. - TruckStop kommer att bli en viktig del i utvecklingen av Örebro som Nordens ledande transportcentrum, säger kommunalråd Jonas Karlsson. Jag ser också oerhört positivt på de förbättringar som det kommer att medföra för miljön i Örebros innerstad. Enligt den förstudie som just nu pågår kommer TruckStop Örebro att placeras där E18 och E20 möts i södra Örebro. Området har anslutning till flera terminalpunkter för landsväg, järnväg och flyg och är en av Sveriges mest trafikerade korsningar med 5000 tunga fordon som passerar varje dygn. - Vi såg en möjlighet att samla alla serviceverksamheter för den tunga trafiken på en plats, berättar Kjell-Arne Andersson, projektchef på Skanska i Örebro. På så vis behöver tunga fordon inte längre köra in i tätorten för att söka efter service eller bränsle. Utvecklingen av TruckStop innebär också att flera automatstationer för dieseltankning som idag finns på olämpliga platser, bland annat inom vattenskyddsområde, kan stängas. Detta gäller även uppställningsplats för fordon med farligt gods som kan flyttas från vattenskyddsområdet. Nästa steg i processen blir nu att ta beslut om en investering för den första etappen som planeras innehålla dieseltankstationer samt restaurang. Fakta: TruckStop Örebro blir det första kompletta servicecentrat för tung trafik i Sverige. Samtliga dieselleverantörer kommer exempelvis att finnas här. Liknande verksamhet finns idag närmast i Danmark. Mer information om TruckStop finns på www.truckstop.se För ytterligare information, kontakta: Kjell-Arne Andersson, projektchef Skanska, telefon 070-585 71 73