Peter Gimbe blir chef för Public Affairs i Skanska – rekrytering av ny presschef inledd

Skanskas presschef Peter Gimbe blir chef för Public Affairs i Skanska-koncernen. Ambitionen med den nyinrättade positionen är att Skanska som samhällsbyggare ska ta en mer aktiv roll i debatten och bli bättre på att förstå hur byggbranschen kan delta i samhällsutvecklingen.

Den nya Public Affairs-positionen innebär att Skanska ytterligare stärker satsningen på näringslivs- och samhällskontakter. Skanska kommer att bli mer aktivt i dialogen med lokala, regionala och nationella politiker i viktiga frågor där byggföretag kan bidra till samhällsutvecklingen. Det handlar exempelvis om hur våra städer kan planeras och byggas så att de blir mer energieffektiva och miljöriktiga och om hur bostadsmarknaden kan fungera bättre.

– Det finns många spännande utmaningar i samhället där vi kan ta en mer aktiv roll. Därför är det viktigt att vi skapar ett bättre nätverk inom politik och näringsliv och att vi för en dialog om hur vi som projektutvecklare och byggföretag kan bidra till att driva utvecklingen åt rätt håll, säger Peter Gimbe.

Peter Gimbe har arbetat på Skanska sedan 2002 varav merparten av tiden som koncernens presschef. Dessförinnan arbetade han bland annat som reporter och nyhetschef på Finanstidningen. Han kommer att tillträda som chef för Public Affairs i Skanska senast efter sommaren 2011. Rekryteringen av en ny presschef för Skanska-koncernen har inletts.

– Peter Gimbe har varit mycket uppskattad bland journalister och vår ambition är att fortsätta ge bästa möjliga service till media. Därför letar vi nu externt för att hitta en riktigt bra presschef med gedigen erfarenhet som delar våra värderingar, säger Katarina Grönwall, informationschef för Skanska-koncernen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Katarina Grönwall, informationschef, Skanska AB, 010-448 88 77.
Peter Gimbe, presschef, Skanska, tel 010-448 88 38.
Direktlinje för media: 010-448 88 99.

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.se

Om Skanska i Sverige
Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 10 000 medarbetare och intäkterna för byggverksamheten uppgick 2009 till cirka 25 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2009 cirka 1 000 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.