Skanska bygger butikscenter med miljöprofil i Oslo för 560 miljoner kronor, NOK 475 miljoner

Skanska har fått uppdraget att bygga ut Lambertseter köpcentrum i Oslo. Kontraktssumman uppgår till NOK 475 miljoner, ca 560 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för det tredje kvartalet. Kund är fastighetsbolaget OBOS Foretningsbygg AS.

Uppdraget avser en nybyggnad i sex våningar med butiker på två plan och parkering på resterande våningar, inklusive taket. I projektet ingår även en gångbro till T-banan samt renovering och ombyggnad av en biograf och ett bibliotek. Projektet omfattar totalt 42.000 kvm.

Arbetet på plats inleds i oktober och projektet ska vara färdigställt i augusti 2010.

Lambertseter Miljö Center planeras få stark miljöprofil. Projektets miljöbelastning - t ex avseende energiförbrukning, avfall, materialval och buller - ska minimeras i såväl bygg- som driftsfasen.

Skanska Norge är inriktat på bygg- och anläggningsverksamhet. Enheten har ca 4.500 medarbetare. Skanska Norge hade 2007 intäkter på ca 12,8 miljarder kronor. I Norge är Skanska även verksamt inom utveckling av bostadsprojekt och PPP-projekt, offentlig-privat samverkan.

Geir Linge, informationschef, Skanska Norge, tel +47 4000 6400
Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 08-753 88 38
Direktlinje för media: 08-753 88 99

Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.com

Skanska är ett av världens ledande byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Koncernen har idag 60.000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2007 uppgick till 139 miljarder kronor.

• Utanför Sverige